Referenssi: Fujitsu Paris

Projekti:
Fujitsu Paris

Työntekijöiden lukumäärä:
220

Työpisteiden lukumäärä:
123

Valmistumispäivä:
Heinäkuu 2021

Valokuvaaja:
Alexis Paoli

Liiketoimintaa palveleva ympäristö, jossa työntekijöiden hyvinvointi otetaan huomioon

Heinäkuusta 2021 lähtien Fujitsun pääkonttori on ollut Tour Altossa, La Défensen alueella Pariisissa. Fujitsu oli ensimmäinen pandemian keskellä valmistuneeseen torniin muuttaneista yrityksistä.

Alto on 38-kerroksinen pilvenpiirtäjä Saisons-alueen sydämessä Courbevoiessa. Sijainti on haluttu, sillä sinne on hyvät kulkuyhteydet. Lisäksi palveluvalikoima ja tilat vieraiden vastaanottamiseen, tapaamisiin ja ajanviettoon ovat erinomaiset. Torni on 150 metriä korkea ja muodoltaan levenevä. Neliöitä siinä on lähes 51 000 m², ja tornin julkisivua koristaa 3 800 lasilevyä. Tämä antaa tornille yksilöllisen ilmeen, joka täydentää harmonisesti Pariisin La Défensen näkymää. Hankkeeseen on myös sisällytetty parhaat ympäristöluokitukset. Alto on paikka, jossa ergonomia yhdistyy kauniiseen suunnitteluun.

Tämä yhteistyötila on avara ja siitä on esteetön näkymä ympäröiviin torneihin. Kalusteet on sijoitettu niin, että ne kutsuvat työntekijöitä istumaan alas ja osallistumaan keskusteluun.

Kinnarpsin myyntiedustajan tuki oli huipputasoa projektin aikana! Arvostimme suuresti sitä, kuinka helposti häneen sai yhteyden ja kuinka pian hän reagoi. Projekti lähti käyntiin erittäin nopeasti. Olimme jo seuraavana päivänä Kinnarpsin näyttelytilassa Orgevalissa. Yhteistyö Kinnarpsin kanssa oli erinomainen päätös. Olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.

Anne Talagrand, Head of Human Resources, Fujitsu France

Fujitsu halusi, että sillä olisi parempi mahdollisuus päästä lähelle asiakkaitaan (osaksi asiakkaan ekosysteemiä) tai että se vähintäänkin helpottuisi. Tämä sijainti ei ainoastaan täytä kaupallisia tavoitteita, vaan vastaa myös tavoitteeseen parantaa nykyisten ja tulevien työntekijöiden työhyvinvointia.

Uudet tilat, jotka sijaitsevat liikennekeskittymässä ja joihin pääsee helposti muutamassa minuutissa, viestittävät vahvaa signaalia erityisesti IT-maailmassa. Osoite kuvastaa IT-alalla ja innovoinnissa vaikuttavan Fujitsun vahvaa työnantajabrändiä.

Fujitsun työntekijöiden työhyvinvointia on parantanut työntekijöille suunnattujen palveluiden parantuminen uudessa toimipaikassa (yritysravintola, kuntosali, kierrätys jne.). Maailmanlaajuisen pandemian muutettua ihmisten työtapoja ja lisättyä etätyötä Fujitsu halusi tarkastella työntekijöiden toimistolle tulemisen hyötyjä ja syitä. Tähän vaikutti myös se, että alati liikkuva myyntitiimi muodostaa merkittävän osan yrityksen henkilöstöstä. 

Fujitsu on myös arvioinut työskentelytapojaan ja hyödyntää uudessa toimipaikassaan joustavaa monitilatoimiston ajatusta. Pääkonttorissa on 123 työpistettä ja useita erilaisia työtiloja 220 työntekijälle.

Fujitsu harkitsi siirtymistä kokonaan monitilatoimistoon, mutta palautteen analysoinnin jälkeen se päätti siirtyä joustavaan toimistoon vain tietyillä alueilla. Näin työntekijät saavat selvästi merkityt tilat eikä heidän tarvitse tuhlata aamuisin aikaa työpisteen tai kollegan etsimiseen. Nämä tilat määritettiin tiimien välisen yhteistyön perusteella.

Tiloja voidaan varata, joten työntekijät voivat varmistaa, että heillä on työpöytä seuraavaksi aamuksi. Kun oma paikka on tiedossa, säästetään aikaa. Yksittäiset kopit ovat erittäin suosittuja avokonttorissa työskentelevien työntekijöiden keskuudessa, sillä niissä saa työrauhan ja pystyy käymään keskusteluja täysin yksityisesti. Näissä on haluttu säilyttää joustavuus ja ketteryys ja siksi näitä ei voi varata.

Fujitsun kalustevalintojen kriteerit olivat muotoilu ja ergonomia.  Puhelinkeskustelujen lisäksi vierailut Orgevalin esittelytilassa Kinnarpsin myyntiedustajan luona auttoivat projektista vastaavia Fujitsun tiimejä tekemään kalustevalintansa. Kahdella erillisellä käyntikerralla yrityksen edustajat pääsivät kokeilemaan tuoleja, nojatuoleja, työpöytiä ja paljon muuta. Näin taattiin, että valittavissa kalusteissa toteutuu käyttömukavuus.

Erityistä huomiota kiinnitettiin kankaisiin, materiaaleihin, väreihin, estetiikkaan ja yleiseen muotoiluun.

Fujitsulla on Alto Towerissa käytössään puolitoista kerrosta ja yhteensä 2 220 m² erilaisina tiloina, jotka haluttiin määritellä värimerkintöjen avulla.

Kokonaan yrityksen hallussa olevassa ylemmässä kerroksessa on käytetty okran ja terrakotan sävyisiä kankaita. Tällä haluttiin luoda dynaaminen ja moderni tunnelma. Kerroksessa on lähinnä yhteistyötiloja.

Alemman kerroksen sisustuksen Fujitsu halusi henkivän zen-puutarhaa kasveineen kunnianosoituksena yrityksen japanilaiselle kulttuurille. Kerroksessa on käytetty sinisen ja vihreän sävyjä. Tilat on tarkoitettu työskentelyyn pienissä ryhmissä.

Uusien toimitilojen ansiosta Fujitsu voi nyt järjestää iltatapahtumia asiakkaidensa kanssa. Yhteisen ajanvieton ja jutustelun aikana asiakkaat toivat esiin  ihailunsa Kinnarpsin kalusteita kohtaan.

Työntekijöillä oli mahdollisuus tutustua uusiin toimistoihinsa avajaisviikolla heinäkuun alussa 2021. Heidän palautteensa oli erittäin myönteistä ja he arvostavat kotoisaa ja yksilöllistä ilmapiiriä, väri- ja materiaalivalintoja, kalusteita ja Tour Alton tarjoamia palveluita.

Erityisesti lämpimät värit ja puu, etenkin koulupenkit, olivat suosittuja.

Työntekijöitä miellyttävät istuma/seisomapöydät, jotka auttavat heitä työskentelemään ergonomisesti ja mahdollistavat liikkeen sekä asennon vaihtamisen työpäivän aikana.

RENTO, AVOIN, VÄRIKÄS JA VALOISA TILA IDEOIDEN JAKAMISEEN

Pidätkö tästä ratkaisusta? Kuulemme mielellämme projekteistasi.

Ota meihin yhteyttä

YHTEENVETO:

  • Tässä sisustushankkeessa luotiin erilaisia tiloja, jotka voidaan mukauttaa eri vuorokaudenaikoihin ja uusiin työskentelytapoihin.
  • Pääpaino oli joustavissa ja käyttäjäystävällisissä ratkaisuissa.
  • Erilaiset istuimet parantavat ergonomiaa.