Referenssi: Majåkerin koulu

REFERENSSIN TIEDOT

Asiakas:
Lidköpingin kunta

Arkkitehti:
Link Arkitektur

Kinnarpsin myyjä:
Lotta Karlsson

Työpisteet:
Enimmillään 300 oppilaan koulu

Valmistuminen:
Lukuvuoden alku syksyllä 2018

Kestävä kouluympäristö muuttuvaa tulevaisuutta varten

Miten luodaan kouluympäristö, jota voidaan muuttaa väestökehityksen ja pedagogiikan muutosten tahdissa? Lidköpingiin vasta rakennettu Majåkerin koulu on suunniteltu ja sisustettu käyttäen joustavia opiskelumoduuleja, joita voidaan mukauttaa ja kalustaa uudelleen tarpeiden muuttumisen myötä.

ERGONOMISET OPISKELUYMPÄRISTÖT

Suurta painoa on annettu ergonomisten opiskeluympäristöjen suunnittelulle, jossa keskitytään ääneen, valoon ja työpisteiden muunteluun. Monissa huoneissa on lattialla matto, joka luo hyvän ääniympäristön. Erilaiset korkeiden ja matalien istuinten yhdistelmät, joihin sisältyy sekä kovia että pehmeitä istuinkalusteita ja mahdollisuus työskennellä välillä seisten, tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia aktiiviseen, toimintoperusteiseen opiskeluun. Oppilaat voivat istua suoraan lattialla pehmeällä matolla tai työskennellä 90 cm korkean Origo-oppilaspöydän ääressä, johon voidaan yhdistää Xpect-oppilastuoli tai korkeampi Plint-jakkara.

KOULUKALUSTEITA, JOTKA LUOVAT TILOJA TILAN SISÄÄN

Eri opiskelumoduulien perusedellytyksenä on muunneltavuus. Pyörillä varustetut Space-säilytyskalusteet sopivat uudelleenkalustamiseen ja uusien tilojen luomiseen tilan sisään tarpeen mukaan. Ääntä vaimentavat materiaalit kalusteen takana parantavat myös huoneen akustiikkaa. Korkeus on mukautettu niin, että se ei estä opettajien ja oppilaiden välistä yhteyttä. Moduulit on myös valittu siten, että ne eivät häiritse tilan tuntua rakennuksessa, jossa lasiset väliseinät mahdollistavat eri osien välisen kommunikoinnin.

VÄRITYS, JOKA KERTOO JOTAIN

D Kaikki eri opiskelumoduulit ovat saaneet yksilöllisen väriteeman: punaisen, johon on saatu inspiraatio julkisivun corten-levystä, luumun ja turkoosin. Värit toistuvat myös kalusteiden verhoiluissa, mikä mahdollistaa kalusteiden siirtelyn opiskelumoduulien sisällä. Suuremmat pehmustetut kalusteet, kuten sohvat, ovat kuitenkin väreiltään neutraaleja joustavuuden lisäämiseksi kalusteita siirreltäessä.  Käytävissä ja yleisissä tiloissa on käytetty sisustuksessa istuinsyvennyksiä, joissa on pehmeitä mattoja ja tyynyjä, joihin voi nojata - täydellisiä nurkkauksia läksyjen lukemiseen tai kaverien kanssa hengailuun.

"Majåkerin koululla tavoitteenamme on ollut luoda ajanmukainen koulu, jossa oppilaat kasvatetaan kestävään tulevaisuuteen sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Koulun suunnittelussa keskipisteenä on ollut kestävyys- ja ympäristötyö. Olemme valinneet kestävät materiaalit ja koulukalusteet ja arkkitehtonisen suunnittelun, joka tukee visiotamme oppimisesta."

Camilla Johansson, Majåkerin koulun rehtori

KOULU, JOKA VASTAA TULEVAISUUDEN TARPEISIIN

Majåkerin koulu rakennettiin 1980-luvulla, ja se on ollut aivan tavallinen koulu aivan tavallisella asuinalueella aivan tavallisessa ruotsalaisessa pikkukaupungissa. Tähän päivään asti. Juuri nyt Lidköpingin kunnalla on meneillään erittäin kunnianhimoinen hanke, johon sisältyy kolmen koulun uudistaminen ja uudelleenrakentaminen. Kyseiset koulut on mukautettu vastaamaan tulevaisuuden pedagogisiin tarpeisiin. Majåkerin koulu valmistui niistä viimeisenä.

"Aiempaa Majåkerin koulua ei ollut mitoitettu kasvavalle oppilasmäärälle, ja se toimi F-3-kouluna. Alueella käynnissä olevan sukupolvenvaihdoksen vuoksi Majåkerin koulun luokitus oli muutettava F-6-kouluksi. Siksi päätimme rakentaa uuden, tarpeitamme vastaavan koulun", koulun rehtori Camilla Johansson selittää.

Majåkerin koulu purettiin syksyllä 2016. Työn aikana oppilaita opetettiin toisessa koulussa. Uusi koulu saatiin käyttöön sopivasti syyslukukaudelle 2018.

OPISKELUMODUULIT LUOVAT JOUSTAVUUTTA

Majåkerin koulu on rakennettu kolmen ”opiskelumoduulin” ympärille. Jokainen opiskelumoduuli on mitoitettu sadalle oppilaalle, joilla on käytössään neljä luokkahuonetta ja neljä ryhmätyöhuonetta. Opiskelumoduulissa on kaksi toria, jotka toimivat oleskelupaikkoina vapaa-ajan toimintaa varten. Luokkahuoneita, ryhmätyöhuoneita ja toreja yhdistää suurempi käytävä. Koko moduulia käytetään kokouksiin, kokoontumisiin ja opetukseen, jossa käydään keskustelua ja näytetään kuvia. Samalla saatiin myös työtilaa opettajille.

"Opiskelumoduulit antavat meille joustavuutta ja mahdollisuuden uudistaa tiloja oppilaspohjan muuttumisen myötä. Saamme myös suuren vapauden muuttaa tilojen käyttöä opetuksen mukaan", koulun rehtori Camilla Johansson selittää.

"Moduulien puitteissa joustavuus on suurta. Oppilaat ja opettajat voivat vapaasti kalustaa ja siirrellä kalusteita luokka- ja ryhmätyötilojen välillä eri moduulien sisällä, tarpeiden ja opetuksen muuttumisen myötä.”

Aluksi Majåkerin koulussa on F-4-vuosikurssin oppilaita, mutta seuraavina vuosina se kehittyy F-6-kouluksi uusien ikäluokkien myötä.

KOULUKALUSTEET, JOITA ON HELPPO MUUNNELLA

Koulun rakenne ja arkkitehtuuri on suunniteltu yhteistyössä LINK Arkitekturin ja Lidköpingin kunnan edustajien kanssa.  Koulun kalusteet ovat valinneet yhdessä rehtori, opettajat ja Kinnarpsin projektipäällikkö Lotta Karlsson.

"Meille on ollut suureksi eduksi se, että tämä on kunnan kolmas suurempi kouluhanke. Minulla ja opettajilla on yksinkertaisesti ollut mahdollisuus kokea ja arvioida muiden uusien opiskeluympäristöjen toimintaa. Tämän pohjalta olemme päättäneet perustarjonnasta yhteistyössä Kinnarpsin kanssa", Camilla Johansson kertoo.

Perusajatuksena on, että jokaisella opiskelumoduulilla on oma väriteema, jota kalusteet noudattavat. Tämä mahdollistaa kalusteiden siirtelyn eri tilojen välillä - mutta ei moduulin ulkopuolelle. Suuremmat pehmustetut kalusteet, kuten sohvat, ovat kuitenkin väreiltään neutraalimpeja joustavuuden lisäämiseksi, kun kalusteita myöhemmin mahdollisesti siirrellään.

"Päätimme, ettemme kalusta liikaa vaan hankimme mieluummin lisää, jos huomaamme jotain puuttuvan. Olemme myös vahvistaneet kestävyysajattelua käyttämällä uudelleen vanhempia kalusteita ja "kirpputorilöytöjä". Ne ovat myös auttaneet ihania vaihtelumahdollisuuksia tarjoavan persoonallisen miljöön luomisessa."

YHTEENVETO

  • Kinnarpsin sekä kouluihin että toimistoihin tarkoitettuja kalusteita on käytetty tukemaan ajatusta opiskelumoduuleista ja joustavuuden luomiseen pedagogisten tarpeiden muuttumisen myötä.
  • Majåkerin koulu on suunniteltu tarjoamaan kestävä opiskeluympäristö sekä ergonomian että ympäristöstä huolehtimisen kannalta.