Referenssi: PADERUPIN LUKIO – TILAT TUNTIEN VALMISTELUUN, OPETUKSEEN JA

TIEDOT

Asiakas:
Paderupin lukio

Arkkitehti:
Anne Reinholdt

Kinnarpsin konsultti:
Pia Laursen

Alueet:
Hallinto, henkilökunnan huone/ruokala, oleskelutilat, pohjakerros

Valmistumispäivä:
2016

Paderupin lukio (toisen asteen oppilaitos) Randersissa on rakennettu vuonna 1980, ja siinä opiskelee 700 oppilasta.  Ympäristö on moderni  ja sisältää laajoja, valoisia yleisiä tiloja sekä runsaasti taukotiloja, jotka saavat aikaan positiivisen oppimisympäristön ja mahdollistavat oppiaineiden välisen yhteistyön.

Koulun suunnitteluprojektit käynnistettiin, kun koulujärjestelmän uudistaminen toi mukanaan pidempiä päiviä ja lisäsi opettajien valmistelutyötä. Tästä syystä etusijalle asetettiin sekä henkilöstötilat että työtilat asianmukaisine kohennuksineen.

"Uusien tuntien valmistelutilojen ja alueiden piti olla kutsuvia. Halusimme tuoda kouluun kodikkuutta, sillä opettajat valmistelisivat oppitunteja vastaisuudessa koulussa eikä kotona."

Pia Laursen, suunnittelukonsultti, Kinnarps

HUONE HUONEESSA

Suuri avoin tila ja valmistelualue on jaettu kolmeen osaan tila tilassa -ajattelun mukaisesti ja kukin osa on varustettu työpöydin. Korkeat selkänojat, pehmeät tyynyt ja seinäkkeet tarjoavat tilat valmistelutyöhön ryhmässä, opiskeluun, epävirallisiin kokouksiin ja muuhun sosiaaliseen kanssakäymiseen. Sohvat ovat Kinnarpsin suositusta Scandinavia-mallistosta.

TOIMIVUUS JA ESTEETTISYYS

Kolme kokoustilaa on integroitu henkilöstön lounashuoneeseen, jossa Kinnarpsin Embrace-tuolit ja istuintyynyt lisäävät väriä. Toiminnallisuus, joustavuus ja ulkonäkö ovat ominaisia kokonaisuudelle ja yhdistävät näkemykset ja inspiraation käsitteet fyysiseen oppimisympäristöön.

VAPAA ISTUMAJÄRJESTYS KESKUSTELUJA VARTEN

Viehättävä, kaareva Trix-sohva ikkunan ääressä oleskelutilassa tarjoaa houkuttelevan paikan rentoutumiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Sohvassa on mustat jalat ja verhoilu Kvadratin vaaleansinisestä Remix-kankaasta. Pienet soikeat tammiviilutetut pöydät, joissa myös on mustat jalat, täydentävät sommitelmaa.

TYÖSKENTELYALUEET

Koulutusjärjestelmän uudistaminen keskittyy opetuksen laatuun, joten meille se tarjosi tilaisuuden saada uusi ja houkutteleva ympäristö. Ajatuksena oli antaa opettajille parhaat edellytykset oppituntien suunnittelutyöhön houkuttelevien tilojen muodossa. Niissä on erilaisia ympäristöjä ja eri työtehtäviin soveltuvia alueita.

Kinnarpsia pyydettiin kalustamaan henkilöstötilat ja tuntien valmistelutilat sekä kunnostamaan rakennuksen oleskelutilat, jotka sijaitsevat jokaisen kolmannen vuosikurssin luokkahuoneen ulkopuolella. 

Koulun hallinto ja henkilökunta etsivät kokonaisvaltaista ratkaisua, jossa tarjolla olisi kolme erilaista työtilaa: "hiljainen tila" opiskelua varten, valmistelualue sekä yksilö- että ryhmätöihin sekä suuri ruokala/taukotila sekä sosiaaliset ja oleskelutilat.

"Uusien työtilojen ja suunnittelualueiden piti olla kutsuvia. Halusimme tuoda kouluun kodikkuutta, sillä opettajat valmistelisivat oppitunteja vastaisuudessa koulussa eikä kotona.

Mielestämme tärkeä tehtävä oli luoda kouluun tila, jossa opettajat mielellään istuisivat ja työskentelisivät", sanoo Kinnarpsin suunnittelukonsultti Pia Laursen.

Kinnarpsin kokonaisvaltainen suunnitelma tarjosi Paderupin lukiolle tilat opetushenkilökunnalle monine vaihtoehtoineen. 

"Kolme kunnostuskohdetta olivat jokainen oma haasteensa, jotka samalla inspiroivat. Olemme saaneet upeaa palautetta sekä koululta että muualta."

Anne Reinholdt, huonekalusuunnittelija

TYYLIÄ HENKILÖKUNNAN HUONEESEEN

Tavoitteenamme oli saavuttaa toiminnallisuus ja joustavuus nykyaikaisessa opetustilassa ja -ympäristössä keskittyen sekä oppilaiden että opettajien vapauteen valita alueita tehtävien mukaan.

Kun Kinnarps alkoi päivittää henkilökunnan ruokailutilaa ja koulun toimistohuoneita, näkemyksenä oli ruokala, joka olisi enemmän kuin huone, jota käytettäisiin kello 11 ja 12 välillä. Sen pitäisi olla oleskelutila, joka sopisi toimintaan koko päivän ajan: kokouksiin, tiedon jakamiseen, sparraukseen ja epävirallisiin tapaamisiin. 

"Oli selvää, että suurta, avointa, valoisaa ja joustavaa yhteistilaa varten meidän olisi säilytettävä yleiset suunnitteluperiaatteet ja ensimmäisen vaiheen viehättävä ulkoasu valitsemalla kalusteiksi erilaisia vaihtoehtoja, kuten Kinnarpsin palkittu Embrace-tuoli", kertoo suunnittelija Anne Reinholdt.

Vastakohtana vaaleille neliömäisille neuvottelu- ja ruokapöydille johtokunnan kokoushuoneeseen valittiin kuusi metriä pitkä  GRIP-pöytä,  jonka selkeät linjat ja musta linoleumpinta saivat seurakseen Embrace-nojatuolit ja tyylikkäät istuinverhoilut.

Työntekijöiden tauko- ja oleskelutiloissa tyylikäs vaaleansininen Trix-sohva houkuttelee ihmisiä istumaan ja puhumaan. Tämä vastaa myös koulun yleiseen toiveeseen säilyttää tasapaino kalustetun ja tyhjän tilan välillä, jonka koulujen ilmavat tilat tarjoavat. 

TAUKOTILAT, JOISSA ON LUONNETTA

Kolmas vaihe liittyi kolmannen vuoden opiskelujaksoon ja yhteisten tilojen sovittamiseen kolmannen vuoden opiskelijoiden luokkahuoneiden ulkopuolelle. Tämä tila tunnetaan Paderupin lukiossa kotoisana oleskelutilana.

"Saimme tilaisuuden keskittyä yksittäiseen vuoteen. Ennen tämä oli puoliksi tyhjä, melko tylsä tila, jossa oli muutamia suuria pöytiä. Nyt se on hurmaava paikka, joka rohkaisee oppilaita rentoutumaan yhdessä.

Se toimii myös ryhmätyöskentelytilana tai kun tarvitaan rauhaa ja hiljaisuutta tiettyihin tehtäviin. Tila täynnä mahdollisuuksia ja muunneltavuutta", Laursen lisää.

Jokaisessa kolmessa taukotilassa on oma väriteemansa, sininen, punainen tai vihreä. Toiminnalliset alueet on varustettu solutyyppisillä työasemilla, tila tilassa -periaatteella, joissa ryhmät voivat työskennellä yhdessä, sekä miellyttävillä seurustelualueilla.

Kinnarpsin ratkaisut antavat oppilaille mahdollisuuden vaihtaa työasemia ja paikkoja koulupäivän aikana ergonomisessa oppimisympäristössä.

POSITIIVINEN PALAUTE

"Kolme hankettamme Paderupin lukiossa ovat tähän mennessä olleet yritys tunnistaa kohteet, joissa voimme  saada aikaan tasapainon kalusteiden ja avoimen tilan välillä, ja luoda vyöhykkeitä, joissa keskitytään, opiskellaan ja tehdään yhteistyötä", Laursen sanoo.

Kalustesuunnittelija Anne Reinholdt lisää: "Alusta lähtien olimme vapaita tekemään. Kaikki alueet oli jo valmiiksi sävytetty kevyellä maalipinnalla ja punaisella tiilellä.

Tämä oli yksi syistä, joiden ansiosta kolmen vaiheen konsepti oli erittäin jännittävä, inspiroiva ja mahdollinen. Olemme saaneet erittäin hienoa palautetta sekä koululta että vierailijoilta."

Seuraavana tehtävänä Kinnarps suunnitteli uudet vaatesäilytys- ja wc-tilat koulun pohjakerrokseen.

Tylsä tila lokeroineen muutettiin oleskelutilaksi, jossa oppilaat voivat viettää vapaa-aikaa mukavasti lukien tai jutellen. Se on myös mukautettavissa tilaksi tapahtumille ja juhlille.

 

YHTEENVETO:

  • Kinnarps suunnittelee kaluste- ja varusteratkaisuja kouluille, toimistoille ja kokoustiloihin tavoitteenaan luoda monipuolinen, tehtävien mukainen oppimisympäristö.
  • Kinnarps varustaa tulevaisuuden kouluja ja luo ympäristöjä, jotka antavat kaikille oppilaille mahdollisuuden menestyä.

KINNARPSIN FILOSOFIANA ON TARTTUA JOKAISEEN MAHDOLLISEEN TILAISUUTEEN TARJOTA NUORILLE PARHAAT EDELLYTYKSET SAAVUTTAA JOTAIN SELLAISTA, JOTA VOIMME VAIN ARVAILLA!

HALUATKO TIETÄÄ LISÄÄ SIITÄ, MITEN VOIMME AUTTAA OPPIMISYMPÄRISTÖSI SUHTEEN?

Ota meihin yhteyttä