Referenssi: Sjölundan koulu, Lidköping

REFERENSSIN TIEDOT

Asiakas:
Lidköpingin kunta

Arkkitehti:
Link Arkitektur

Myyjä Kinnarps:
Lotta Karlsson

Työpisteet:
Enimmillään 400 oppilaan koulu

Valmistuminen:
Lukuvuoden alku syksyllä 2017

TEHTÄVIEN MUKAISET KOULUKALUSTEET VALMISTAVAT LAPSET KIEHTOVAAN TYÖELÄMÄÄN

Nykyajan lapsilla on uudet tavat oppia ja hahmottaa asioita. Miksi koulujen sisustuksen ja kalusteiden pitäisi näyttää samalta kuin ennenkin? Hiljattain Lidköpingiin rakennettu Sjölundan koulu on sisustettu tehtävien mukaista oppimista varten; siellä lapsia kannustetaan valitsemaan paikka, joka sopii parhaiten suoritettavaa tehtävää varten. Kinnarps on luonut läheisessä yhteistyössä koulun rehtorin, opettajien ja lasten kanssa innovatiivisen oppimisympäristön, joka valmistelee oppilaat tulevaisuuden työelämää varten.

”Kinnarpsilla on useita hienoja toimistojen ja kokoustilojen sisustusratkaisuja, jotka sopivat täydellisesti myös kouluympäristöön. Valikoima on kattava, ja olemme yhdistelleet koulukalusteita toimisto- ja kokoustilojen kalusteiden kanssa itsellemme sopivalla tavalla.”

Elisabet Ingemarsson, Sjölundan koulun rehtori

OPPILASPÖYTÄ – TYÖSKENTELYÄ ERI KORKEUKSILLA

Jokaisessa tilassa on mahdollista työskennellä eri korkeuksilla. Oppilaat voivat istua suoraan lattialla pehmeällä matolla tai työskennellä korkeassa Origo-oppilaspöydässä, johon voidaan yhdistää Xpect-oppilastuoli tai korkeampi Plint-jakkara. Ratkaisu mahdollistaa vaihtamisen istuma- ja seisoma-asennon välillä korkeammalla jakkaralla, mikä stimuloi aktiivisempaan työskentelytapaan. Luokkahuoneissa on mahdollista istua myös pehmeillä Wilson-sohvilla ja Invito-nojatuoleilla, joiden yhteydessä on yhteensopivan korkuisia Origo-sohvapöytiä.

JOUSTAVA JA DIGITAALINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ

Sjölundan koulussa on edistynyt digitaalinen oppimisympäristö, joka toimii myös perustana sille, että työskentely onnistuu tehtävien mukaisesti. Langaton Wifi, näytöt kaikissa tiloissa sekä jokaisen oppilaan oma taulutietokone luovat oikeat edellytykset. Jokaisen tilan perustana on joustavuus – koulukalusteita on voitava helposti siirrellä luokkahuoneissa ja niiden välillä. Oppilailla on oltava mahdollisuus viihtyä koulussa ja vaikuttaa oppimisympäristöönsä tarpeidensa mukaan. Mahdollisimman monet kalusteet on varustettu pyörillä, kuten koulun säilytyskaluste Space, joka on tietyissä tapauksissa varustettu myös ääntä vaimentavilla elementeillä koulun hyvän ääniympäristön takaamiseksi. Pöydät voidaan siirtää projektiryhmiksi tai perinteisemmiksi kouluistuimiksi. Koulukalusteiden korkeudet on mukautettu niin, että opettaja saa helposti kokonaiskuvan tilasta ja voi nopeasti havaita oppilaiden tarpeet.

EI VAIN KOULUKALUSTEITA

Kenen mukaan koulussa saa olla vain koulupulpetteja ja -tuoleja? Koulun innovatiivisessa ja kestävässä oppimisympäristössä lapset saavat tutustua myös Kinnarpsin tehtävien mukaiseen toimistoon soveltuvan valikoiman ”aikuiskalusteisiin”. Joitakin esimerkkejä ovat Nexus-sarjan työpöydät ja Space-sarjan laatikostot. Nojatuolit ja sohvat, kuten Pio sekä Trix, sekä Fields-istuinrahit kutsuvat istumaan pehmeästi. Pienryhmissä tapahtuvan opetuksen tai projektitöiden yhteydessä istuinkalusteet voi helposti ja nopeasti järjestää pöydän ympärille.

TULEVAISUUDEN KOULU ON TEHTÄVIEN MUKAINEN

Sjölundan koulu on toinen Lidköpingin kunnan ajankohtaisista uudisrakennusprojekteista. Kumpikin koulu suunnitellaan täyttämään huomispäivän koulun vaatimukset, ja niitä on mahdollista muuttaa käytön ja kokoonpanon muuttumisen myötä. Yhteistyö ja digitalisaatio toimivat lähtökohtina, kun arkkitehdit ja sisustajat suunnittelevat kouluja läheisessä yhteistyössä oppilaiden, koulun johdon ja opettajien kanssa.

Sjölundan koulussa opiskelee enimmillään 400 lasta esikoululaisista kuudesluokkalaisiin, ja sen yhteyteen kuuluu lasten harrastustoimintatiloja. Koulun tilat ovat kaikkien käytettävissä. Paikan sydämenä toimiikin kutsuvilla istuimilla varustettu juhlasali, jota käytetään lähes koko ajan.  Siellä ei vaadita suunniteltuja isoja kokouksia, vaan luokat käyttävät tilaa tarpeen ja halunsa mukaan: päivänavauksiin, lyhyempiin kokoontumisiin sekä elokuva- tai medianäytöksiin. Läheisyydessä sijaitsee myös koulun kirjasto.

Pedagogiset tavoitteet ovat toimineet lähtökohtana jo luonnosvaiheessa, ja ajatuksena on ollut tarjota oppilaille parhaat edellytykset tehtävien mukaiseen oppimiseen.

”Halusimme koulun, jossa lapsilla on mahdollista kehittyä ja valita erilaisia työpisteitä erilaisia tehtäviä varten. Lasten oppiminen on muuttunut paljon, eikä luokkahuoneiden perinteinen sisustus täytä näitä tarpeita. Olemme suunnitelleet Sjölundan koulun pitämällä mielessä sen, että kyseessä on lasten työympäristö”, koulun rehtori Elisabet Ingemarsson selventää.

Luonnollisesti myös opettajat työskentelevät tehtävien mukaisesti. Henkilökunnan tilat on varustettu ergonomisilla nostettavilla ja laskettavilla kirjoituspöydillä sekä ergonomisilla toimistotuoleilla, ja ne tarjoavat erilaisia vyöhykkeitä erilaisille työtehtäville.

”Olen tehnyt yhteistyötä Lidköpingin kunnan ja Elisabet Ingemarssonin kanssa noin vuosikymmenen ajan. On uskomattoman innostavaa saada työskennellä yhdessä niin kaukokatseisen tilaajan kanssa, joka näkee koulun ja työelämässä tällä hetkellä tapahtuvan muutoksen välisen yhteyden. Sjölundan koulu tiivistää sen, mitä me Kinnarpsilla haluamme luoda Next Education -konseptillamme.”

Lotta Karlsson, sisustaja, Kinnarps

KOULUKALUSTEET: KOLMAS OPETTAJA

Sisustus on saanut innoituksensa Reggio Emilian ajatuksista tilasta ”kolmantena opettajana”. Ympäristön ja kalusteiden on toimittava yhteen lasten kanssa ja autettava heitä kehittymään oppimisessaan. Oppilaat voivat valita työskennellessään useita eri korkeuksia – istuma-asennosta seisovaan. He voivat työskennellä suoraan lattialla, perinteisemmin suunnitelluissa koulupöydissä ja oppilastuoleissa tai seisten korkeamman työpöydän äärellä. Ympäristö tarjoaa myös pehmeitä istuimia, kuten nojatuoleja ja sohvia, joiden yhteydessä on erilaisia pöytiä.

Kalusteet antavat lapsille mahdollisuuden vaihdella työpistettään ja -asentoaan, mikä sekä stimuloi luovuutta että tarjoaa ergonomisen kouluympäristön. Taitava opettaja voi nopeasti nähdä oppilaistaan, milloin on aika vaihtaa asentoa tai työpistettä, ja ehdottaa tätä. Sisustus on tehty vaiheittain, mikä on mahdollistanut lasten ottamisen mukaan arvioimaan ratkaisuja. Mutta miten tuloksia mitataan? Se on erittäin helppoa, toteaa rehtori Elisabet Ingemarsson.

”Esitämme kysymyksiä oppilaskyselyissä, ja oppilaat vastaavat erittäin selkeästi viihtyvänsä. He sanovat pitävänsä koulussa käymisestä.”

YHTEENVETO:

  • Kinnarpsin kouluihin, toimistoihin ja kokoustiloihin soveltuvia kalusteita on käytetty luomaan tehtävien mukainen oppimisympäristö.
  • Avainsanana toimii joustavuus, joka sisältää myös mahdollisuuden valita työpisteen, kalustaa tilat uudelleen sekä vaihdella työskentelykorkeutta.