Referenssi: STOCKHOLM SCIENCE AND INNOVATION SCHOOL

REFERENSSIN TIEDOT

Asiakas:
Stockholm Science and Innovation School

Arkkitehti:
Scheiwiller Svensson Arkitektkontor

Pinta-ala:
noin 2500 m2

Työpisteet:
Tilaa noin 300 lukiolaiselle

Valmistuminen:
2. osa valmistui kevätlukukaudelle 2018

TEKNINEN KEHITYS JA INNOVATIIVISUUS ETUSIJALLA

Stockholm Science and Innovation School toimii Kistassa modernissa rakennuksessa nimeltä Nod. Se toimii yhdessä monien tekniikan alan yritysten kanssa näissä vaikuttavissa tiloissa, jotka henkivät teknistä innovaatiota ja yrittäjähenkeä. Se sopii hyvin, koska juuri se on koulun lähtökohta. Kun Stockholm Science and Innovation School perustettiin, visiona olivat juuri yhteistyö elinkeinoelämän kanssa ja digitalisaatio, koulun rakentaminen tätä hetkeä ja tulevaisuutta varten.

"Haluamme rakentaa koulun tätä hetkeä ja tulevaisuutta varten"

Patrick Vestberg, rehtori, Stockholm Science and Innovation School

VAIHTELU JA JOUSTAVUUS

Stockholm Science and Innovation Schoolissa on kaksi suurta salia käytävän molemmissa päissä. Tänne koulu kokoontuu suurempia esitelmiä tai työpajoja varten. Tähän ympäristöön Leia-tuoli sopii täydellisesti. Kun Leiaa ei käytetä, se on helppo pinota ja siirtää sivuun, ja se toimii yhtä hyvin pöydän ympärillä kuin elokuvakatsomossa.

ERILLÄÄN KESKELLÄ KÄYTÄVÄÄ

Scandinavia-sohvan avulla on helppo luoda huone huoneen sisään. Tähän Stockholm Science and Innovation School on valinnut Scandinavia-sohvan, jonka korkean selkänojan avulla syntyy keidas keskelle käytävää. Paikka, jossa voi jutella hetken tai tehdä töitä ilman häiriöitä.

OMA SAARI

Käytävillä on myös korkeaselkäisiä Fields-nojatuoleja. Ne suojaavat häiriöiltä ja muodostavat hienon lukunurkkauksen. Ne voi myös asettaa vastakkain ryhmäkeskustelua varten. Fieldsin Love Seat -nojatuoleja on myös käytävillä. Se on kahdelle tarkoitettu nojatuoli, jossa on selkänoja istuimen molemmilla puolilla. Kaksi istuinpaikkaa edistää vuorovaikutusta ja keskustelua leikkisällä ja erilaisella tavalla.

ULOS SOVINNAISUUDEN KAAPISTA

Koulun tilat ovat vastarakennettuja ja mukautettuja juuri tätä toimintaa varten. Koko prosessin ajan, ensimmäisistä piirustuksista koulun valmistumiseen asti, on ollut tärkeää, että kaikilla päätöksillä, niin pienillä kuin suurillakin, tähdätään samaan suuntaan, sen rakentamiseen, mitä tavoitellaan. Koulu ei sijaitse perinteisessä koulurakennuksessa, joten töiden aikana on täytynyt rikkoa monia perinteitä sen suhteen, miltä koulun pitäisi näyttää ja millainen sen pitäisi olla. On ollut tärkeää löytää visiota tukeva sisustus. On uskottu siihen, että yhdessä voimme löytää hyviä ja jännittäviä ratkaisuja. Kinnarps on saanut vapauden poiketa totutusta perinteisten koulukalusteiden osalta. Olemme yhdessä testanneet monitilatoimistosta tuttuja ideoita ja ratkaisuja tavoitteenamme luoda ympäristö, jossa oppilaat viihtyvät.

Olemme aina pyrkineet luomaan sisustusratkaisuja, joissa on mahdollisuus seurustella, tavata ja ajatella. Mutta tietysti myös luoda paikkoja, joissa on rauhallista opiskella ja tehdä ryhmätöitä. Sisutuksella on selkeä tavoite: kalusteiden käytön on tunnuttava mukavalta. Koulun sisustuksen tavoitteena on ollut rakentaa hieman kotia muistuttava ympäristö.

TILA TILASSA

Nod-rakennus, jossa koulu sijaitsee, on arkkitehtuuriltaan ainutlaatuinen ja sisältää useita luontevia tapaamispaikkoja. Siinä on myös käytetty useita erilaisia joustavia toimistoratkaisuja, kuten hotspots ja shared spaces. Rakennuksessa työskentelee useita vakiintuneita tekniikan alan yrityksiä, uusia startupeja ja kaikkea niiden väliltä. Kistaa kutsutaan usein Ruotsin Piilaaksoksi, ja koulun läheinen suhde tekniikan alan yrityksiin on tehnyt siitä täydellisen paikan vuorovaikutukseen elinkeinoelämän kanssa.

Koulun sisustuksen tulisi valmistella oppilaita elinkeinoelämään ja ennen kaikkea IT-alalle. Siksi on ollut erityisen tärkeää etsiä inspiraatiota monitilatoimistosta. Esimerkiksi datalabraan on päätetty sijoittaa perinteisiä neuvottelupöytiä, ja luokkahuoneisiin on valittu erikorkuisia pöytiä, jotta oppilaat voivat itse valita itselleen sopivimman. Myös käytävillä esiintyy suurta vaihtelua eri toimintoihin mukautettujen ympäristöjen välillä.

Koulu on ajatellut ergonomiaa ja valinnut jokaiseen luokkahuoneeseen erikorkuisia pöytiä, joitakin korkeita ja joitakin matalia. Matalien pöytien ääreen on valittu Xact-tuoli, joka on optimaalinen kouluympäristöihin. Se on kevyt ja tukeva, ja siinä on useita toimintoja ja asetuksia. Monien säätöjensä ansiosta se sopii erityisen hyvin lukioon, missä oppilaiden pituus voi vaihdella todella paljon. Xact kannustaa liikkumiseen ja aktiiviseen istumiseen.

Koulu ei pidä sisustusta pysyvänä ja kiinni lattiaan pultattuna. Opettajat saavat kernaasti kokeilla erilaisia sisustusratkaisuja luokkahuoneissaan erityisten projektien yhteydessä tai tiettyjen opetusjaksojen aikana. Tällä pyritään siihen, että kalusteet tukevat opetusta eivätkä rajoita sitä. Näin koululla on mahdollista kehittää edelleen toimintaansa, jonka painopisteitä ovat yhteistyö elinkeinoelämän kanssa ja digitaalinen osaaminen.

YHTEENVETO

  • Stockholm Science and Innovation School halusi luoda vaihtelevan ja luovan ympäristön, joka uskaltaa rikkoa vanhoja kaavoja sen suhteen, millainen koulun tulisi olla.
  • Uuden ja epäsovinnaisen rakentaminen tarjoaa mahdollisuuden lainata eri areenoilta, kuten monitilatoimistosta.
  • Sisustuksella oli tärkeää luoda miellyttävä tunnelma: kalusteiden on oltava sellaisia, että niissä viihdytään.
  • Sisustuksen tulee koristaa ja kohottaa kouluympäristöä.
  • Stockholm Science and Innovation Schoolin tulee olla koulu tähän hetkeen ja tulevaisuuteen.