Kinnarps esittelee kouluympäristöä käsittelevän tutkimuksen

Miten luokkatilassa tapahtuvaan opetukseen ja oppimiseen voi vaikuttaa kalusteilla ja sisustuksella? Kinnarpsin uudessa tutkimuksessa opettajat ja oppilaat ovat osallistuneet aivan uuden monitoimiluokan luomiseen.

Oppilaita ja opettajia Kinnarpsilla uutta oppimisympäristöään käsittelevässä työpajassa.

On itsestään selvää, että koululuokka on tärkeä työympäristö. Mutta miten sitä voidaan mukauttaa parhaiden mahdollisten edellytysten tarjoamiseksi opettajille ja oppilaille? Luokkahuonetutkimus Prolympian yksityiskoululla Jönköpingissä toteutettiin Kinnarpsin Next Education -oppimisympäristöanalyysin avulla. Yhteistyössä opettajien ja kahdeksannen vuosikurssin oppilaiden kanssa tehtiin tutkimus nykyisestä luokkahuoneympäristöstä – fyysisen ympäristön ja tiettyjen tuotteiden vaikutuksesta jokapäiväiseen työhön ja siitä, miten sitä voitaisiin parantaa. Tulos esitellään "Oppimisympäristö luokkahuoneessa" -tutkimuksessa, joka sisältää myös luokkahuoneen uuden kalustuksen arvioinnin. 

Opetusta tukeva ympäristö

"Hyvin suunniteltu oppimisympäristö mahdollistaa jokaisen oppilaan mahdollisuuden oppia ja kehittyä omien edellytystensä ja tarpeidensa pohjalta ja siten saavuttaa täysi potentiaalinsa. Kouluympäristön tulee tukea oppilaita ja opettajia ja helpottaa heidän oppimistaan ja opettamistaan kaikkien aktiviteettien aikana – erillisestä työskentelystä pienempiin ryhmätöihin ja esityksiin. Sellaista luokkahuonetta ei voida koskaan luoda valmiin mallin pohjalta, vaan sen kalustamisessa on huomioitava toiminnan ja yksilöiden tarpeet. Siksi laadimme analyysin työskentelytavoista, aktiviteeteista ja luokkahuoneen fyysisestä ympäristöstä, selittää Anders Larsson", joka työskentelee Kinnarpsilla Next Concept Managerina.

Opetusta tukeva ympäristö

Uusilla tuoleilla on ollut suuri vaikutus. Puolet luokasta on poikia, useimmat noin 180 cm pitkiä. Nyt he näyttävät istuvan hyvin tuoleissa ja saavat lopultakin opiskelurauhan. Minusta näyttää siltä, että heidän on helpompi keskittyä ja he omaksuvat tietoa paremmin.

Dana Johansson, ruotsin ja englannin kielten opettaja, 8. vuosikurssi, Prolympia

Analyysi osoitti, että oppilaat ja opettajat halusivat päästä eroon aiemmasta sisustuksesta, joka koostui perinteisestä koulukalustuksesta, jossa on penkkejä rivissä taulun edessä. Useimpien mielestä tila oli tylsä eikä lainkaan inspiroiva.

"Sisustusta pidettiin muun muassa joustamattomana, se ei tarjonnut mahdollisuuksia muutoksiin eikä työskentelyyn seisten. Siitä puuttuivat myös hyvät istuinkalusteet – sekä sopivalla korkeudella olevat mukavat tuolit että pehmeämmät istuimet", Anders Larsson kertoo.

Alustavan analyysin tiedot käytettiin tehtävien mukaisen oppimisympäristön kalustukseen: Testiluokka ja siihen rajoittuvat käytävät ja ryhmätyöhuoneet saivat kokonaan uuden sisustuksen ja kalusteet. Luokkahuone sisustettiin vyöhykkeittäin, jotka kalustettiin eri tavoin erilaisten aktiviteettien tukemiseksi. Kalusteet olivat myös joustavia, jotta niitä voitaisiin muuttaa tarpeen mukaan. Sisustukseen sisältyi ratkaisuja työskentelyyn sekä istuen että seisten, pehmeitä istuimia ja käteviä säilytyskalusteita. Viiden kuukauden kuluttua tehtiin kvalitatiivisia haastatteluja opettajien ja oppilaiden kanssa. Ilmeni, että uusilla kalusteilla oli ollut aiottu vaikutus.

Kalustus on erittäin hyvä opetuksen näkökulmasta, etenkin ryhmätöissä. Suuri etu on, että pöydät saa helposti jaettua osiin ja sijoitettua erilleen tai saarekkeiksi. Kokemukseni mukaan oppilaat ovat luokkahuoneessa mielellään, he viihtyvät ja meidän mielestämme yhteistyö on lisääntynyt. Jokainen löytää itselleen paikan, jossa tuntee olonsa turvalliseksi", sanoo ruotsin ja englannin kielten opettaja Dana Johansson.

Hänen kollegansa Martin Salomonsson on samaa mieltä.

"Jos minä saisin valita, kaikki luokkatilat olisivat tällaisia. Huone on joustava ja mukautuu moniin erilaisiin oppimistilanteisiin. Minä itse liikun enemmän uudessa luokkahuoneessa, ja mielestäni oppilaat ovat valppaampia. Pääsen lähemmäs oppilaita ja voin puuttua ikäviin tilanteisiin jo ennen kuin niistä tulee totta."

Haluatko lisätietoja siitä, miten voimme auttaa toimivan oppimisympäristön luomisessa?

LUE LISÄÄ