Koulutuspöydät

LUENTOPÖYTIÄ KEHITTÄVIIN OPPIMISYMPÄRISTÖIHIN. Kinnarpsin kouluihin ja koulutustilanteisiin suunnatut pöydät on kehitetty erityisesti opetusympäristöihin. Ne tukevat tarkkaan harkittujen ja joustavien toimintojensa avulla sekä yksilön että organisaation oppimista. Oppilaspöydät sopivat yhtä hyvin pieniin luokkahuoneisiin kuin suurempiin koulutussaleihin ja auditorioihin. Luentopöytiä voi puolestaan käyttää perinteisissä luokkahuonetilanteissa tai vapaammissa yhteyksissä, kuten erilaisissa projekti- ja ryhmätöissä.

Lue lisää

KOULUKALUSTEIDEN ERGONOMIA

Kinnarpsin koulukalusteiden suunnittelussa on otettu huomioon sekä oppilaiden kokoerot että opettajien työergonomia. Sen lisäksi kalusteet on suunniteltu sopiviksi ryhmätyöhön, erikoisluokkiin sekä yhteisiin tiloihin, erilaisiin oppimisympäristöihin ja oppimaisemaan. Tilan yleinen viihtyvyys on myös tärkeä osa ergonomiaa. 

SÄÄDETTÄVÄT kouluPÖYDÄT JA koulutuolit

Kinnarps-kalusteet ratkaisevat ergonomiahaasteen käytännössä siten, että sekä koulupöydät, että -tuolit ovat säädettävät.  Perusidea on, että koulupöydät säädetään opettajan työtä ajatellen sopivalle vakiokorkeudelle, jolloin heidän ei tarvitse kumartua matalille pulpeteille oppilasta ohjaamaan. Korkea pöytä jättää myös pitkälle oppilaalle riittävän jalkatilan.
Oppilaan ergonominen ja hyvä työasento saadaan aikaan säätämällä tuoli sopivaksi pöydän korkeuteen nähden.  Ergonominen istuinkorkeus löytyy jalkatuen korkeutta säätämällä tai kaasujousella. Tuoleissa on muotoiltu selkänoja ja istuimen syvyydensäätö, joten oppilaan ristiselkä on tuettu ja pää pysyy hartioiden välissä eikä roiku alaspäin.
Oppilastuojeja ja –pöytiä on useita eri kokoja, muotoja ja viimeistelyjä. Niitä voidaan yhdistellä monin tavoin. Ergonomisesti muotoillut oppilastuolit on helppo mukauttaa eri-ikäisten oppilaiden käyttöön sopiviksi.

oppimisympäristön MUUNNELTAVUUS JA VÄRIMAAILMA

Kinnarps painottaa kalusteen joustavaa muunneltavuutta kullekin opiskelijalle ja kuhunkin opetustilanteeseen sopivaksi. Mukautuvien muotokansien, säilyttimien ja pöytäpintojen luonnonläheistä ja rauhoittavaa värimaailma voi elävöittää koulumallistoon valituilla raikkailla piristeväreillä. On myös tärkeää, että pinnat soveltuvat nykypäivän tekniikkaan ja oppimistapaan.

Ympäristö vaikuttaa paitsi viihtymiseen, myös luovuuteen ja kykyyn luoda uusia ideoita ja löytää ratkaisuja ongelmiin. Koulutusympäristön suunnittelulla voi siis kannustaa aktiiviseen oppimiseen ja viestintään.

Oppimisympäristöissä tarvitaan myös erilaisia tiloja suuremmille ja pienemmille ryhmille. Silloin helppo siirreltävyys ja kalusteen joustavuus ovat avainasemassa.
Tutustu tarkemmin koulutiloihin suunniteltuihin sermit ja seinäkkeet -osioihimme!

LIIKKUMISTA LISÄÄVÄ SIJOITTELU

Pelkän hyötyliikunnan lisäämisen avulla voidaan helpottaa koululaisten keskuudessa yleistynyttä päänsärkyä ja niska-hartiasärkyä. Työpöydistä erilleen sijoitettavat kaapit ja laatikostot edistävät luokkahuoneessa tapahtuvaa liikkumista. Monimuotoisten kalusteiden ja erilaisten kalusteryhmien avulla oppilaita voidaan myös houkuttaa liikkumaan. Esim. aulatiloihin sijoitettavat seisomakorkuiset pöytätasot, korkeat jakkarat ja matalat istuinryhmät houkuttelevat paitsi istumaan ja juttelemaan, myös vaihtamaan paikkaa erilaisten ryhmien välillä.

Käytävä on myös tila, jota voi sisustaa luovasti. Jotta pystytään siirtymään sujuvasti tilasta toiseen, on sisustuksen oltava harkittua, mutta tarjottava myös mahdollisuus hengähtää ja keskustella. Käytävällä sijaitsevat henkilökohtaiset kaapit, niiden lisäksi tarvitaan myös istumapaikkoja, jotta käytävälle voi pysähtyä viettämään taukoa tai läksyjä tekemään.
Tutustu tarkemmin sohvat ja nojatulit-osioihimme!