Adven uudisti Vantaalla sijaitsevan toimistonsa hyödyntäen kalusteita, joita Kinnarps oli toimittanut aikaisemmin, ennen pandemiaa toteutetun sisustusprojektin yhteydessä.
Uudistusprojektiin sisältyi Advenin toimistotila, jossa on alueita hiljaiseen työskentelyyn ja rentoutumiseen, koko henkilöstön käytössä oleva ruokailutila sekä kokoustiloja.
”Halusimme vastata yrityksen ja sen työtekijöiden nykyisiin tarpeisiin uudistamalla työtilat virtuaalista yhteistyötä varten, tekemällä tiloihin toiminnallisia muutoksia, jotta esimerkiksi Teams-kokouksille löytyisi sopivat tilat,” kertoo Hanna Summa, SVP, Human Resources, Adven Group
Koronapandemia oli muuttanut Advenin työskentelytapoja merkittävästi. Teams-kokousten ja etätyön määrä oli kasvanut, mikä vaikutti siihen, miten tiloja käytettiin. Vantaalla käytössä olleet tilat olivat turhan väljät ja kustannustehottomat suhteessa käyttöasteeseen. Samaan aikaan tarvittiin joustavampia ja tehokkaampia tiloja, jotka tukisivat myös virtuaalista yhteistyötä ja muun muassa Teams-kokousten pitämistä toimistossa.
Tilankäytön optimoimiseksi ja kustannustehokkuuden lisäämiseksi noin neljänneksestä toimiston pinta-alaa, muun muassa erillisestä keittiöstä- ja ruokalatilasta, luovuttiin.
"Halusimme vastata yrityksen ja sen työtekijöiden nykyisiin tarpeisiin uudistamalla työtilat
virtuaalista yhteistyötä varten, tekemällä tiloihin toiminnallisia muutoksia, jotta esimerkiksi
Teams-kokouksille löytyisi sopivat tilat,” kertoo Hanna Summa, SVP, Human Resources, Adven Group
Työympäristön muutoksessa oli tavoitteena tilojen toiminnallisen jaon uudistaminen nykyisiin hybridityöskentelyn tarpeisiin sopiviksi. Lisäksi haluttiin tiloja hiljaista työtä, rentoutumista ja epävirallisia kohtaamisia varten.
Toimiston keskelle rakennettiin avokeittiö, viihtyisä ruokailutila ja kaksi lounge-tilaa, jotka kannustavat kohtaamisiin ja ideoiden vaihtoon, jotta työympäristöstä tulisi uudessa muodossaan viihtyisä ja kutsuva paikka, joka houkuttelee ihmiset tulemaan toimistoon.
Tavoitteena oli käyttää olemassa olevat kalusteet, jotka oli hankittu ennen pandemian alkua. Näin tuettiin myös yritykselle tärkeää kestävää kehitystä. Uudistettujen tilojen ulkopuolelle jäävistä kalusteista osa lähetettiin Ruotsin toimipisteeseen ja Oulun toimisto sisustettiin kokonaan Vantaalta yli jääneillä kalusteilla.
Toimistoon rakennettiin 1 - 4 henkilön tiloja hybridityöskentelyyn. Ne ovat avoinna kaikille ja erityisesti toimistossa vierailiville.
Kuvan tilassa Plint-jakkarat, jotka kannustavat aktiiviseen istumiseen.
Toimiston keskelle tehtiin avokeittiö, joka kannustaa kohtaamisiin ja keskusteluihin. Savesta käsin tehdyt kukkaruukut kasveineen luovat tunnelmaa ja tuovat biofiliaa sisätiloihin. Pöydän ympärillä olevat Embrace-tuolit verhoiltiin uudelleen.
Jumppanurkkaus houkuttaa kevyeen venyttelyyn työpäivän lomassa. Aktiivinen tauko tekee hyvää ja saa ideat virtaamaan.
Muutos toteutettiin olemassa olevia kalusteita ja rakenteita hyödyntäen ja kierrättäen. Muun muassa uuden keittiötilan Embrace-tuolit verhoiltiin uudelleen.
Kokonaisneliöiden pienentymisestä huolimatta onnistuttiin toimistossa säilyttämään sama määrä työpisteitä pöytäkokoja ja tilankäyttöä optimoimalla. Uudelleen yhdistelemällä olemassa olevia kalusteita, voitiin tiloihin luoda aivan uudenlaista ilmettä. Kalusteiden modulaarisuudesta oli tässä suuri etu ja muutos oli kestävyyden lisäksi myös kokonaistaloudellisesti hyvä.
Uusi työskentelytapa edellyttää tiloja ad hoc -työskentelyyn. Tätä ajatellen toimistoon rakennettiin kuusi pientä työpistettä, jotka ovat avoinna kaikille ja erityisesti toimistossa vieraileville. Ne tuovat lisää joustavuutta ja mahdollistavat tehokkaan työskentelyn myös sellaisille henkilöille, jotka eivät vakituisesti työskentele toimistossa.
Kaikille työntekijöille annettiin mahdollisuus vaikuttaa projektiin järjestämällä tarpeiden kartoitus verkkokyselyn muodossa.
Kinnarps muutti ja muokkasi uudet kalusteryhmät suunnitelman mukaisesti. Projekti sujui sovitusti ja yhteistyö oli sujuvaa ja ammattimaista, tukea sai nopeasti ja asennus sujui ongelmitta.
”Kinnarpsin tuotteet ovat harkittuja sekä väriensä että materiaalien puolesta. On tärkeää, että sisustusta lähestytään kestävästä näkökulmasta, ja että kalusteita voidaan joustavasti uudelleen sijoitella ja käyttää oivaltavasti erilaisissa ympäristöissä.”
YHTEENVETO
Työolosuhteet ja viihtyvyys ovat parantuneet tilojen uudistamisen myötä. Myös tilan määrä on hyvin optimaalinen ja uuteen työskentelymalliin sopiva. Tilaan on myös tuotu osallistavia elementtejä.
”Eniten minua ilahduttaa käyttäjien tyytyväisyys, mikä näkyy tyytyväisyystutkimuksen hyvästä arvosanasta. Olemme toteuttaneet kaikki toimet työympäristön parantamiseksi, jotta työ sujuisi mukavammin ja ilmapiiri ruokkisi yhteisöllisyyttä,” Hanna Summa toteaa.
Advenin toimistoilla Suomessa ja muissa maissa on esillä yhtiön asiakkaiden valmistamia tuotteita. Yhteistä kaikille näille tuotteille on, että niiden valmistuksessa tarvittava lämpö- tai viilennysenergia on tuotettu Adenin Energy as a Service® -palvelun avulla. Esimerkiksi Valiolle Adven tuottaa energiaa palveluna yhtiön kahdeksan eri meijerin tarpeisiin Suomessa ja Arlan kahden meijerin tarpeisiin Ruotsissa. Myös hiomatuotevalmistaja Mirkan kolmen eri tehtaan tuotannossa käyttämä energia tuotetaan Advenin palveluna.
Hyllyillä on näytillä myös tuotteita, joiden raaka-aineiden valmistuksessa Advenin energiantuotanto on keskeisessä roolissa: mm. Elovena-tuotteiden kauraraaka-aineet syntyvät Raisio-konsernin Nokian myllyllä ja Viking Maltin mallastamossa Lahdessa syntyvät kotimaisten oluiden maltaat.