Fredrika Bremerin ammattilukio saneerattiin ja samalla siihen rakennettiin uusi lisäosa. Uusiin tiloihin on sijoitettu lukion ammattikoulutustiloja. Rakennukseen sijoitettiin rakentamisen, sähkön ja energian, ajoneuvojen ja kuljetusten sekä teollisen tekniikan opetusohjelmat. Koulutusohjelmat vaativat erikoistiloja ja samalla niissä tarvitaan tavallisia luokkahuoneita, ryhmätyöhuoneita ja käytäville käytännöllisiä kalusteita.
Core on tyylikäs ja hyvin käytännöllinen tuoli. Yksinkertaisen ja tyylitellyn muotokielensä ansiosta se sopii erinomaisesti Fredrika Bremerin lukion ruokalaan. Core on kevyt nojallinen tuoli, jonka voi helposti nostaa pöydälle lattian helpompaa siivoamista varten. Core-tuolin voi myös pinota, joten se sopii erinomaisesti ympäristöihin, joiden kalusteita on voitava muutella helposti. Core on miellyttävä tuoli, joka ei tingi mukavuudesta ja soveltuu erinomaisesti ruokalaan.
Bone on kulutusta kestävä ja vankkarakenteinen tuoli. Viileän tyylikäs Bone ottaa paikkansa Fredrika Bremerin lukion värikkäässä ympäristössä. Tässä tuoli on koulun ryhmätyöhuoneessa yhdessä Trixagon- tai Knop-pöydän kanssa. Ryhmätyöhuoneet ovat koulun keskellä olevia kuutioita, jotka ovat puoliksi lasia ja saavat Bone-tuolin näyttämään taideinstallaation osalta.
Knop on optimaalinen lounasseura betonista rakennetussa koulussa. Sen ääntä vaimentava pinta tuo rauhaa ruokalaan. Ilmavan ruokalan nelikulmaiset ja pyöreät pöydät toimivat yhdessä erikokoisten ja -muotoisten Knop-tuolien kanssa. Se viimeistelee yhdessä Core-tuolin kanssa vaikuttavan ruokalan tyylin.
Fredrika Bremerin lukion toisen koulurakennuksen rakentamiseen valittiin säänkestävää terästä, setripuuta ja raakabetonia vahvistamaan vaikutelmaa rustiikkisesta tilasta. Yksinkertaisella muotokielellä on tärkeä osa, sillä niin haluttiin ymmärrettävällä tavalla esittää rakennustapa ja se, miten rakennuksen eri osat muodostavat yhteistyössä harmonisen kokonaisuuden. Täällä betonipilarit ottavat paikkansa ja paljas betoni toimii selkeänä kontrastina lämpimämmille puupaneeleille. Uudisrakennusosa yhdistetään vanhempaan lukioon lasitetulla kävelysillalla, joka yhdistää molemmat rakennukset luonnollisella tavalla. Lasi on kaikkialla toistuva materiaalivalinta, jota esiintyy sekä luokkahuoneissa että ryhmätyöhuoneissa. Lasi ja punainen korostusväri antavat koululle sen yksilöllisen ilmeen.
Fredrika Bremerin lukio osallistui jo varhaisessa vaiheessa aktiivisesti sekä rakentamiseen että koulun sisustukseen. Uusissa tiloissa painopiste on ammattiin valmistavassa koulutuksessa. Silloin tarvitaan sekä suuri tila että kestävä ympäristö. Siksi tarvitaan sisustus, joka kestää ympäristön siihen kohdistaman rasituksen.
Käytävillä on kiinteitä kalusteita, joissa puupintoja, maalattuja ja verhoiltuja osia on sekoitettu mielenkiintoisina yhdistelminä. Oppilaiden on helppo istahtaa tänne, ja tiloista muodostuu luontaisia kokoontumispaikkoja. Sohviin on asennettu pistorasiat, joten niitä voi käyttää myös työpisteinä. Käytävillä kiinteä sisustus on tärkeä, jotta kalusteita ei siirreltäisi ympäriinsä vaan ne pysyvät paikoillaan.
Luentosalit ovat yksinkertaisia ja täysin mustavalkoisia. Koulu valitsi yhdessä sisustusarkkitehdin kanssa värimaailman, jotta opetusympäristössä säilyy rauhallisuus. Ammattilukiossa suuri osa opetuksesta tapahtuu kunkin oppiaineen mukaan mukautetuissa opetustiloissa. Siksi muiden oppiaineiden luentosalit haluttiin pitää mahdollisimman yksinkertaisina ja riisuttuina.
Uuden koulun rakentamisessa on aina haasteita, sillä sekä rakennukselle että sisustukselle asetetaan korkeita standardi-, ympäristö- ja kestävyysvaatimuksia. Suunnittelussa painotettiin energiatehokkuutta ja koulu oli valmistuessaan Ruotsin energiatehokkain ammattioppilaitos.
Koulun kaikissa rakennus- ja sisustusvaiheissa painotettiin kestävyyttä, esimerkiksi paljaiden pintojen näkyvyyttä tiloissa. Myös sisustuksessa painotettiin rakenteiden näkyvyyttä. Samalla sisustus on toimiva, korkealaatuinen ja ammattioppilaitoksen kalusteisiin kohdistuvan kulutuksen kestävä.
Kinnarps valikoitui siksi hankintavaiheen jälkeen toimittajaksi, joka parhaiten pystyi vastaamaan niihin vaatimuksiin, joita koululla oli sisustamisensa suhteen. Fredrika Bremerin lukio on jo aiemmin tehnyt yhteistyötä Kinnarpsin kanssa ja ollut hyvin tyytyväinen saamaansa palveluun, laatuun ja tekniseen tasoon. Olemme yhdessä luoneet koulun, joka antaa oppilaille valmiudet tulevaisuuteen.