Joustava sisustus huomisen kouluun
200 rehtorin näkemys tulevaisuuden fyysisistä oppimisympäristöistä
Muuttunut maailma asettaa uusia vaatimuksia. Vuoden 2020 aikana joutui koulu sekä rakennuksena että opetustapana kohtaamaan aivan uusia haasteita Covid-19-pandemian myötä. Oppimisympäristöjä piti muuntaa nopeasti, hoputtaa teknistä kehitystä ja arvioida uudelleen fyysisiä oppimisympäristöjä nopeammassa tahdissa, kuin oli odotettu.
Tämä on avannut koulun opetukselle ja tilojen käytölle uusia mahdollisuuksia. Luovat ja innovatiiviset ratkaisut ovat aikaansaaneet useampia onnistuneita tapoja antaa oppilaille parhaat mahdollisuudet oppia, mutta myös monien on ollut haastavaa saada arki toimimaan koulussa. Fyysisen ympäristön merkitys on nyt huomattu, ja nyt on tärkeämpää kuin koskaan miettiä, miten koulun tilat suunnitellaan tulevaisuudessa. On luotava joustavia ympäristöjä, jotka ovat kaikkien oppilaiden käytettävissä ja valmiita muutoksiin ja haasteisiin sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
Selvittääksemme, miten kouluympäristöä sopeutettiin Covid-19:n aikana, miten fyysiset oppimisympäristöt nähdään ja mitä näistä kokemuksista voi oppia, toteutimme marraskuussa 2020 tutkimuksen, jossa 200 ruotsalaista rehtoria vastasi moniin kysymyksiin. Olet tervetullut tutustumaan tulokseen!