80 vuotta menestystä
Vuodesta 1942 lähtien, Kinnarps on toimittanut menestyksekkäitä sisustusratkaisuja. Sillä on kuitenkin pitkä historia haasteiden voittamisessa. Kuten perustaja Jarlin nielurisatulehdus, joka vaikutti hänen munuaisiinsa ja uhkasi johtaa krooniseen vajaatoimintaan. Tai aika, jolloin kassavirtaongelmien vuoksi ei ollut varaa maksaa työntekijöiden palkkoja. Mutta vanhat kotikonstit saivat Jarlin toipumaan, ja palkat maksettiin myymällä ruokailutilan kalusteet! Kuten Jarl aina sanoi: ”Paikallaan seisominen on taakesepäin menemistä”, joten jatkaminen vastoinkäymisistä huolimatta oli yhtä ilmeistä kuin lasten, serkkujen ja muiden sukulaisten osallistuminen yrityksen ylläpitämiseen.
”Aluksi kyse oli selviytymisestä ja kaikkien resurssit otettiin hyvään käyttöön, varsinkin meidän nuorten, mikä oli iso apu. Joka päivä koulun jälkeen olin veljeni Assarin kanssa tehtaalla auttamassa liimaamaan lokeroita laatikostoihin ja valmistelemassa tehdasta työntekijöiden saapumista varten seuraavana päivänä”, muistelee Kinnarps AB:n puheenjohtaja ja entinen toimitusjohtaja Henry Jarlsson.
Nuorimpana perheenjäsenenä pikkusisko Sibylla oli mukana vierailuilla tavarantoimittajien luona ja muistelee perhelomia, joiden toinen tarkoitus oli kehittää liiketoimintaa. On reilua sanoa, että perhe elää ja hengittää Kinnarpsia, ja vaikka Sibylla on työskennellyt opettajana jonkin aikaa, hän on ollut myös sitoutunut hallituksen jäsen jo vuosia.
”Maanläheinen ajattelutapa – säästäväisyys, ratkaisujen löytäminen ja luovuttamattomuus – on yrityksen perusta. Ne ovat arvoja, jotka ovat edelleen olemassa”, Sibylla Jacobsson sanoo.

”Meitä vie eteenpäin uteliaisuus ja ongelmanratkaisu. Asiakkaiden tarpeet ovat aina keskipisteessä.”
Henry ja Sibylla.

Kinnarps on Euroopan johtava kokonaisvaltaisten sisustusratkaisujen toimittaja toimisto-, koulu- ja hoivaympäristöihin. Sen kalusteille on ominaista korkea laatu, innovatiivinen muotoilu, vähäinen ympäristövaikutus ja pitkä käyttöikä. Yritys on ollut perheomisteinen vuodesta 1942 lähtien, sen tuotanto on Ruotsissa ja toimintaa on yli 40 maassa.
Miten se alkoi
Vuonna 1942 Jarl ja Evy Andersson perustivat Kinnarps-kalusteyrityksen, joka oli alun perin puusepäntehdas. Heidän poikansa Henry, Ola ja Assar olivat seuraavina vuosina mukana kehittämässä tuotantoa, data- ja kuljetustoimintoja. Ja tytär Sibylla on aina ollut erityisen kiinnostunut yrityskulttuurin ja viestinnän huolehtimisesta. Ymmärtääksemme Kinnarpsin historiaa meidän on kuitenkin tarkasteltava joitakin tärkeitä tapahtumia yrityksen kehityksessä. Vuonna 1952 Jarl ja Evy toteuttivat strategisen muutoksen keskittymällä toimistokalusteisiin, lanseeraamalla kuvaston ja erityisen tuotevalikoiman.
”Jos et ole kilpailukykyinen, et menesty, joten Jarl ja Evy siirsivät fokuksen käsityöläisyydestä ja tilaustuotteista sarjatuotantoon. Syynä tähän oli se, että he menettivät valtion hallinnon kalustesopimuksen ja joutuivat miettimään uudelleen. Tuloksena oli satoja tilauksia, jotka varmistivat yrityksen selviytymisen”, Henry sanoo.
”Se johti myös tuotantolinjan kehittämiseen ja koneiden hankintaan. Siinä kesti muutaman vuoden, mutta lopulta olimme tehokkaampia kuin kaikki kilpailijamme ja voitimme valtion takaisin asiakkaaksi”, Sibylla lisää.
Sibylla, perheen nuorin jäsen ja Kinnarps Holding AB:n hallituksen puheenjohtaja.
Henry Jarlsson, Kinnarps AB:n puheenjohtaja ja entinen toimitusjohtaja.
Innovaatioita ja kestäviä ideoita
Ottamalla enemmän työtä ja ratkaisemalla ongelmia sisäisesti sen sijaan, että luottaisimme ulkoisiin konsultteihin tai ratkaisuihin, Kinnarps on aina ollut edelläkävijä ja löytänyt innovatiivisia tapoja optimoida toimintaansa. Jääräpäisyys on toistuva teema yrityksen historiassa. Toinen tärkeä merkkipaalu saavutettiin vuonna 1959, kun Kinnarps alkoi käyttää kuljetuksiin omia ajoneuvoja rautateiden sijaan. Tämä ei ainoastaan tehnyt toimituksista luotettavampia ja nopeampia, vaan tarjosi myös merkittävän kilpailuedun.
”Käänsimme vain asiat ympäri ja annoimme kuljetuksen määrittää tuotannon, jotta pystyimme aina toimittamaan viidessä päivässä. Tämän muutoksen tekeminen oli uskomattoman monimutkaista, mutta lopulta mahdollista, eikä kenelläkään muulla ole samanlaista järjestelmää”, Henry toteaa.
Varhainen ympäristötietoisuus johti myös uusiin innovaatioihin. Jo 1970-luvulla he ymmärsivät, että päästöt olivat pitkällä aikavälillä kestämättömiä, ja alkoivat testata erilaisia menetelmiä kehittääkseen liuotinvapaata maalia.
”Monikaan ihminen ei tiedä tätä, mutta onnistuimme kehittämään menetelmän, jolla vähensimme päästöjämme noin 160 tonnista liuottimia 10 tonniin vuodessa. Tästä tekniikasta tuli alan standardi, mutta vasta 1990-luvulla, joten olimme vaihtaneet tekniikkaa kauan ennen kuin siitä tuli lopulta vaatimus. Se kertoo jotain pyrkimyksestämme kehittyä jatkuvasti”, Henry sanoo.
”Ympäristötietoisuutemme on ollut DNA:ssamme alusta alkaen.”

Vierekkäin. Sisarukset Sibyllla ja Henry.
Miten olette onnistuneet vastaamaan uusiin tarpeisiin, vaatimuksiin ja trendeihin vuosien varrella?
”Sillä on paljon tekemistä reagoinnin kanssa, ja siinä olemme onnistuneet alusta alkaen. Jarl oli erinomainen myyjä, joka kuunteli asiakkaitaan ilmiömäisen hyvin, ja se on edelleen kehittynyt monimuotoisemmaksi tehtäväksi, jonka suoritamme nyt Next Office®-, Next Education®- ja Next Care® -analyysityökalujemme avulla. Sen sijaan, että olisimme aloittaneet tuotteesta, olemme aina aloittaneet tarpeista ja ratkaisusta ja sen jälkeen luoneet hyvän tuotannon, joka on mahdollisimman tehokas ja taloudellinen.”
Mikä erottaa Kinnarpsin kilpailijoistaan?
”Mielestäni yhtäläisyyksiä ei ole paljon. Kilpailijamme ostavat tuotteita enimmäkseen Ruotsin ulkopuolelta ja kokoavat ja toimittavat ne täällä. Meillä on omat tehtaamme ja tuotantomme Ruotsissa, joten hallitsemme itse koko ketjua”, Henry sanoo.
Kinnarps on edelleen perheyritys, tietenkin paljon suuremmassa mittakaavassa. Mutta voit olla varma siitä, että yritys toimii edelleen samalla aidolla yrittäjähenkisyydellä, joka perustuu itsenäisiin strategioihin ja jatkuvaan kehitykseen. Loppu, kuten sanotaan, on historiaa.
Kinnarpsin aikajana
1942
Evy ja Jarl Andersson perustavat yrityksensä Ruotsin Kinnarpiin.
1974
Vakiinnutettiin Isossa-Britanniassa. Seuraavina vuosikymmeninä Kinnarpsin portfolioon lisättiin vähitellen uusia markkinoita. Kinnarps toimii nyt yli 40 maassa.
1980
Kinnarps lanseeraa liuotteettomat UV-maalit, joiden avulla voidaan tarjota kovia ja kestäviä pintoja elinympäristöä vahingoittamatta.
2000
Next Office® -palvelu lanseerataan. Näin Kinnarps pystyy tarjoamaan työympäristöanalyysin, joka auttaa asiakasta kartoittamaan tarpeensa ja työskentelytapansa.
Nyt ja tulevaisuudessa
Kehitämme jatkossakin kaluste- ja sisustusratkaisuja, joilla on myönteinen vaikutus ihmisten elämään.