Edistä keskittymistä - minimoi häiriötekijät luokkatilassa
Turvallisuus ja keskittyminen: Oppimisen kulmakivet
Tietojen hyödyntämiseksi aivojen on pystyttävä keskittymään ilman häiriötekijöitä. Aivomme, etenkin nuoret aivot, pystyvät omaksumaan vain yhden asian kerrallaan. On vain myytti, että ihminen voisi tehdä monia asioita samanaikaisesti. Tosiasiassa menetämme keskittymiskykymme, kun aivot joutuvat vaihtelemaan eri toimintojen välillä, mikä johtuu usein juuri negatiivisista häiriötekijöistä.
Jotta aivomme toimisivat optimaalisesti, meidän on myös tunnettava olomme turvalliseksi. Muuten ajaudumme pakokäyttäytymiseen ja keskittymisvaikeuksiin.
Kalusta keskittymistä varten
Koulussa häiriötekijät voivat tulla monesta eri suunnasta. Kyseessä voivat olla kirkkaat värit, häiritsevät kuviot, surisevat tuulettimet, huono ilmanlaatu, sotkuiset kirjahyllyt, häiritsevät äänet, riittämätön valaistus, välkkyvät valot tai yksinkertaisesti epämukavat huonekalut. Vaikutelmat oppilaan näkökentässä, erityisesti luokkahuoneessa, ovat erityisen tärkeitä huomioida tässä yhteydessä.
Verhot tai seinäkkeet voivat auttaa vähentämään häiriötekijöitä ja lisätä oppimisrauhaa. Kyse voi olla seinistä täynnä tavaroita, jotka halutaan piilottaa hetkeksi, tai ikkuna-alueista, jotka avautuvat ulkoympäristöihin, joissa on paljon liikettä. Hyvä vaihtoehto ikkunoiden osalta on käyttää huurrelasia osassa ruutua. Näin vähennetään häiriötekijöitä ja päästetään samalla sisään tärkeää päivänvaloa.
Huolellisesti suunniteltujen sisustusratkaisujen avulla voimme minimoida häiriötekijöitä, tarjota vapaata näkyvyyttä ja luoda turvallisia nurkkauksia. Siten oppimisympäristöistä tulee rauhallisempia, turvallisempia – ja ne maksimoivat oppimisen.

“Multitasking on myytti. Aivot kykenevät käsittelemään vain yhtä tehtävää kerrallaan.”
Hjärnberikadin Ulrika Ahlqvist ja Linda Bellvik ovat tehneet useiden vuosien ajan yhteistyötä maan johtavien aivotutkijoiden kanssa selventääkseen ja selittääksen aivojen kemiaa.
10 vinkkiä, joilla minimoit häiriötekijät
1.
Suljetut tai osittain suljetut säilytyskalusteet vähentävät visuaalisia ärsykkeitä ja luovat rauhallisemman tunnelman.
2.
Pehmeästi sulkeutuvat laatikot ja ovet vähentävät ääntä.
3.
Seinäverhot helpottavat piilottamaan sellaista, joka ei liity käsillä olevaan oppituntiin.
4.
Joissain Ikkunoissa olevat huurrekalvot vähentävät ulkopuolelta näkyvää häiritsevää liikettä.
5.
Lattiaseinäkkeet, säilyttimet ja pehmeät korkeaselkäiset kalusteet luovat tila-tilassa-ratkaisuja ja turvallisia nurkkauksia.
6.
Vältä kuvioita, voimakkaita värejä ja monia eri värejä samassa tilassa.
7.
Merkitse tehtäväpaikat ja vyöhykkeet väreillä, se parantaa turvallisuutta ja helpottaa kulkemista.
8.
Matto maton päällä luo hyvän ääniympäristön ja muodostaa selkeän istumaan kutsuvan vyöhykkeen.
9.
Erilaiset ääntä vaimentavat materiaalit ja kaikenlaiset pehmustetut kalusteet parantavat ääniympäristöä.
10.
Tuolien, pöytien, säilytyskalusteiden ja lattiaseinäkkeiden pyörät tekevät siirtämisen hiljaisemmaksi.

Lue koko julkaisu
Lehdessämme jaamme tietoa ja näkemyksiä siitä, miten oppimisympäristöt vaikuttavat oppilaiden ja henkilöstön arkeen. Saat kokea, miten voimme yhdessä luoda kestäviä oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat turvallisuutta, keskittymisrauhaa ja iloa sekä edistävät oppimista.