Kehomme ovat monimutkaisia järjestelmiä, jotka ovat kehittyneet tuhansien vuosien kuluessa. Prosessi on muovannut silmämme, luumme, lihaksemme ja aistimme. Jotta varmistamme, ettemme vahingoita tai ylikuormita mitään osaa kehostamme, työympäristö on suunniteltava tukemaan tarpeitamme. Työnteko kuormittaa kehoamme, mikä ei välttämättä ole huono asia. Kun työskentelemme aktiivisissa asennoissa, esimerkiksi nostamme tai siirrämme jotain, kehomme vapauttaa proteiineja ja hormoneja, jotka edistävät hyvinvointia. Staattisissa asennoissa kehollemme on tärkeä saada tukea, jotta varmistetaan etteivät lihakset ja jänteet ole ylikuormitettuina. Toistuvat tehtävät tai hankalat asennot voivat nopeasti aiheuttaa tuki- ja liikuntaelinvaurioita.

Ideoita ja vinkkejä!

  • Kuuntele kehoasi – jos tunnet kipua tai jännitystä, keskeytä toimesi tai vaihda asentoa
  • Työpöytien, tuolien ja näyttöjen on oltava monipuolisesti säädettäviä, jotta jokaisen työntekijän työasento on optimaalinen
  • Lihaksistomme ja luustomme on tarkoitettu liikkeeseen – istu, seiso ja liiku!

Lisää vinkkejä