Työntekijäkokemus investointikohteena
Harvoista konsepteista on keskusteltu viime aikoina niin paljon kuin työntekijäkokemuksista. Työntekijöiden kokemus työympäristöstä on osoitettu vaikuttavan suoraan organisaation suorituskykyyn aina tuottavuudesta ja sitoutumisesta innovaatioihin ja asiakastyytyväisyyteen. Priorisoimalla ja panostamalla työntekijäkokemukseen yritykset voivat luoda työympäristön, joka auttaa varmistamaan pitkän aikavälin menestyksen. Keskustelimme kahden HR-osaston suuren nimen, Spotifyn Katarina Bergin ja Husqvarnan Susanne Engdahlin, kanssa siitä, miten he suhtautuvat asiaan.
Tekniikkajätti Spotifyn ja ulkona käytettävien sähkölaitteiden valmistajan Husqvarnan välillä on yli 300 vuoden ikäero. Molemmat yritykset ovat kansallisia aarteita, ja niillä on noin 10 000 työntekijää ja toimistoja eri puolilla maailmaa. Lisäksi ne työskentelevät työntekijäkokemuksen parissa globaalilla tasolla.
Mitä työntekijäkokemus merkitsee sinulle?
Katarina Berg: ”Käytämme siitä nimitystä ’people experience’, ja se voidaan tiivistää kolmeen sanaan: ennen, aikana ja jälkeen. Kaikki, mitä työntekijämme kokevat palkkaamisesta, perehdyttämisestä, haasteiden vastaanottamisesta ja uusien tehtävien kokeilemisesta – toivon mukaan palkitsevaan aikaan kanssamme.”
Susanne Engdahl: ”Kaikki, mitä johtajat, esimiehet ja henkilöstöhallinto tavalla tai toisella tekee, johtaa tähän konseptiin perehdyttämisestä pois lähtemiseen saakka. Sen voisi summata sanaan ”osallistuminen”.
Voitko antaa esimerkkejä siitä, miten työskentelet työntekijäkokemuksen parissa?
KB: ”Yksi juttu, jota kaikki arvostavat toimistossamme, on ”listening lounge”, johon taiteilijat tulevat soittamaan livenä. Toinen on ”intro days”-esittelypäivämme. Meillä on myös sisäinen kykyjen markkinapaikka, jossa tekoälyä käytetään sopivien palveluiden löytämiseen. Olitpa Sydneyssä, São Paulossa tai New Yorkissa, sinua ei unohdeta.”
SE: ”Olemme hiljattain uudistaneet kulttuuriohjelmamme, johon kaikki 14 000 työntekijäämme ovat osallistuneet kohderyhmien kautta. Tämä on valtava projekti, josta olemme ylpeitä, varsinkin kun työntekijämme ovat olleet mukana koko matkan.”
Miten arvioit työntekijöiden kokemuksia?
KB: ”Teemme henkilöstökyselyjä kahdesti vuodessa. Kun lanseerasimme ”työskentele mistä tahansa” -mallin vuonna 2020, aloitimme yhteistyön ulkpuolisten tutkijoiden kanssa tarkastellaksemme vaikutuksia – parametreja, kuten luovuutta, innovaatiota ja henkilökohtaista energiaa. Seurannan vuoksi käynnistimme myös neljännesvuosittaisen kyselyn.”
SE: ”Teemme tätä jatkuvasti – vuosittaisten henkilöstökyselyjemme, henkilökohtaisten tapaamisten tai kohderyhmien kautta. Työskentelemme yleensä verkostoissa, joissa kokoonnumme yhden aiheen ympärille.”
Katarina Berg
Susanne Engdahl
”Kaikki, mitä johtajat, esimiehet ja henkilöstöhallinto tekevät työntekijälle, johtaa työntekijäkokemuksen syntymiseen – ensimmäisestä päivästä viimeiseen työpäivään.”
Susanne Engdahl
Mikä toimii ja mikä ei?
KB: ”Kyselyissämme kaikki palasivat kahteen asiaan: joustavuuteen ja vapauteen. Viesti oli selkeä – älä ota sitä pois. Siksi otimme käyttöön ”työskentele mistä tahansa” -mallin. Monet pitivät etätyöstä, toiset taas eivät. Emme välttämättä pysty tarjoamaan täydellistä vapautta, mutta voimme helpottaa työntekijöidemme elämää tarjoamalla heille valinnanvaraa.”
SE: ”Pandemian aikana ymmärsimme kuinka tärkeää yrityskulttuuri on – sekä houkuttelevan työpaikan merkitys. Ehkä aiemmin olemme pitäneet näitä itsestään selvänä. Siitä lähtien olemme keskittyneet täysin eri tavalla työntekijäkokemukseen. Husqvarnalla on monia erilaisia tiloja, jotka on otettava huomioon, mutta meidän on silti tehtävä töitä niiden houkuttelevuuden parantamiseksi.”
Voivatko työntekijät vaikuttaa?
KB: ”Heillä on valtavat mahdollisuudet tähän, varsinkin uudistamisen yhteydessä. Meillä on arkkitehteja ja käyttäytymistieteilijöitä, jotka ovat erikoistuneet terveyteen ja ympäristöön, ja työntekijät saavat vaikuttaa jokaiseen muuttoon tai laajennukseen.”
SE: ”Kun toteutamme suuria muutoshankkeita, perustamme työryhmiä, joissa on edustajia kustakin osastosta. Osallistujan ei tarvitse olla johtaja tai esimies, vaan hän voi yhtä hyvin olla työntekijä. Päätökset tehdään yhdessä.”
Mikä rooli fyysisellä toimistolla on sinulle?
KB: ”Olemme olleet digitaalinen yritys perustamisesta lähtien, ja meillä on työkalupakki, jonka avulla voi työskennellä missä tahansa. Noin 50 prosentilla on tällä hetkellä 'kotimix' ja 50 prosentilla ’toimistomix’.”
SE: ”Tarjoamme hybridityöskentelyä työntekijöille, joiden työtehtävät voidaan suorittaa etänä, mutta päätökset tehdään tiimissä. Jotkin osastot työskentelevät ajoittain kotoa käsin, kun taas toiset työskentelevät kokopäiväisesti työpaikalla tai etänä. Tärkeää on se, että toimistossa vietetty aika on entistä enemmän fokusoitua. Työnantajana meidän on mietittävä, miten luomme tilan, joka kutsuu yhteistyöhön.”