Katso, miten sähköpöytä voi muuttaa työpäivääsi

Käytämme aikaa yhä enemmän istumalla, joten on hyvä miettiä, mitä etuja sähköpöytä voisi tuoda toimistotyöskentelyyn. Kun tutustut siihen lähemmin, huomaat, mitä hyötyä siitä voi olla työteholle, henkilökohtaiselle hyvinvoinnille sekä yritysten terveys- ja talousprofiilille.

EU-maiden toimihenkilöille tehdystä kyselystä kävi selvästi ilmi, että olemme yhä istuvampi yhteiskunta. 17 prosenttia haastatelluista johtajista viettää yli kahdeksan ja puoli tuntia työajastaan istuen. Muiden toimihenkilöiden kohdalla osuus nousee 19 prosenttiin. Huolestuttavaa on, että nuorempien henkilöiden kohdalla luvut ovat vielä korkeammat. 51 prosenttia 15–24-vuotiaista istuu yli viisi ja puoli tuntia päivässä, kun taas vanhempien ikäryhmien kohdalla vastaava osuus on 38-41 prosenttia. Näiden lukemien seuraukset terveydelle ovat valitettavasti jo hyvin tiedossa. Lisääntyvä liikalihavuus, sydänsairaudet ja tyypin 2 diabetes ovat kaikki yhteydessä yhä yleisempään, istuvaan elämäntyyliin.

Ongelman ratkaisu lähtee ongelman ymmärtämisestä. Tutkitaan siis tarkemmin syitä, miksi pitkällinen paikallaanolo voi olla meille haitallista.

Mitä tapahtuu, kun istumme paikallamme liian kauan?

Ihminen on tehty liikkumaan, ei istumaan paikallaan. Nikamamme, lihaksemme ja verenkiertojärjestelmämme tarvitsevat liikettä pysyäkseen toimintakykyisinä ja terveinä. Esimerkkinä vaikkapa selkäranka. Se yhdistää pään ja lantion alueet, tukee ryhtiä ja kannattelee pystyasentoa. Se suojaa aivoja iskuilta ja estää verihyytymien muodostumisen. Tärkeintä on, että se on rakenteeltaan liikkuva ja joustava. Sitä ei toisin sanoen ole suunniteltu pitkään paikallaan oloon. Tutkimukset osoittavat, että sähköpöydän käyttö voi auttaa ehkäisemään liikkumattomuuden ongelmaa. Miksi emme siis vieläkään hyödynnä täysin sen tarjoamia etuja?

"Tutkimusten mukaan seisominen vähentää merkittävästi tuki- ja liikuntaelimistön kipuja ja epämukavuuden tunnetta alaselässä."

Jenny Hörberg, Director Global Range & Design Kinnarps AB

Mitä vaikutuksia staattisesta istumisesta on kehollemme?

  • 1. Päänsärky, keskittymisvaikeudet
  • 2. Niska-hartiaseudun lihasjännitys
  • 3. Välilevyjen kulumat
  • 4. Rajoittunut hengitys
  • 5. Sydän ja verisuonivaivat, ruoansulatusvaivat ja vatsakivut
  • 6. Pakarasärky
  • 7. Säärten ja jalkojen vaivat
  • 8. Verenkiertohäiriöt

Investointi hyvinvointiin

Pohjoismaissa sähköpöytä on jo usean vuosikymmenen ajan ollut yleisesti käytössä. Kinnarps oli toimialallaan yksi ensimmäisistä, joka tunnisti seisomisen ja istumisen vuorottelun tuomat terveyshyödyt. Nyt vielä vuosikymmeniä myöhemmin sähköpöytä on edelleen epätavallinen näky muissa Euroopan maissa. Toimistopäälliköt, henkilöstöosastot ja muut työntekijöiden hyvinvoinnista vastaavat henkilöt ovat kuitenkin huomanneet sähköpöytiin tehdyn investoinnin tuoman arvon, sillä niiden terveyshyödyt ovat konkreettiset. Usein tämä oivallus tulee sen jälkeen, kun nähdään seisomisen ja istumisen vuorottelun positiivinen terveysvaikutus. 

Passiivisesta aktiiviseksi

Seiso paikallaan tai liiku, ja samaan aikaan - työskentele tehokkaasti. Tämä haaste ja sen ratkaiseminen ovat olleet pitkään tärkeä osa Kinnarpsin tuotekehitystä. Sen taustalla on ajatus ”sisäänrakennetusta” liikkeestä kalusteissamme ja muissa ratkaisuissamme. Ne on suunniteltu niin, että toiminnallisuus rohkaisee fyysistä liikettä.  Työtuolimme ovat tästä hyvä esimerkki. Sähköpöydät ovat todiste siitä, että työskennellessä voi liikkua ja nauttia terveysvaikutuksista - tarvitsematta lähteä minnekään.

”Suunnittelemme sisustusratkaisumme ja kalusteemme niin, että ne kannustavat liikkumaan. Varustamme ne ominaisuuksilla ja toiminnoilla, jotka mahdollistavat fyysisen aktiivisuuden ja kannustavat siihen

Jenny Hörberg, Director Global Range & Design Kinnarps AB

Taito liikkua menemättä minnekään

On monia tapoja kannustaa liikkumaan toimistossa, esimerkiksi sijoittamalla tulostinhuone tai kahvinkeitin etäämmälle työpisteistä. Tämä ei kuitenkaan aina ole logistisesti toteutettavissa eikä se ratkaise ydinongelmaa. Miten voimme estää itseämme olemasta samassa asennossa liian pitkään ilman, että pidämme säännöllisiä taukoja tai keskeytämme työnteon, mikä puolestaan voi olla haitallista keskittymiselle ja työteholle? Tässä tilanteessa sähköpöytä osoittaa hyötynsä.

Säädettävä sähköpöytä on tehokas toimistokaluste, joka kannustaa ja helpottaa liikkumista ja tarjoaa positiivisia terveysvaikutuksia. Istumisen ja seisomisen vuorottelu työpäivän aikana antaa todistettuja terveyshyötyjä. Kokeile esimerkiksi säätää pöydän korkeutta seisoma-asennossa niin, että käsivartesi asento muuttuu hieman. Näin niska, selkäranka ja hartiat eivät pysy liian pitkään samassa asennossa, mikä parantaa verenkiertoa ja estää lihasten jäykkyyttä, väsymystä ja jopa päänsärkyä. Voit myös täydentää liikkeitä työpöydän ääressä muuttamalla hiiren ja näppäimistön paikkaa tai näytön kulmaa tai asentoa. Jokainen näistä pienistä asennon vaihdoksista kannustaa sellaiseen fyysiseen liikkeeseen, jota tutkijoiden mukaan emme tee tarpeeksi.

Hyvät vinkit sähkötyöpöytien käyttäjille

1.

Varusta sähköpöydät digitaalisella näytöllä, jossa näkyy työpöydän korkeus. Näin pöytää käyttävän tai käyttävien henkilöiden on helppo tunnistaa ja säätää itselleen sopiva työkorkeus.

2.

Varusta säädettävä pöytä ohjelmoitavalla käsiohjaimella, jossa on valmiiksi asetetut korkeudet. Sen avulla haluttu korkeus löytyy helposti ja nopeasti. Tämän lisäksi myös vakiomallisella käsiohjaimella voidaan esiasettaa yksi maksimikorkeus (seisten) ja yksi minimikorkeus (istuen työskentelyyn). Näin käyttäjä voi vaihdella istumisen ja seisomisen välillä joustavasti.

3.

Kehitä terveellisiä työskentelytapoja, joissa voit vaihdella istuma- ja seisoma-asentojen välillä. Ennen lounasaikaa voit esimerkiksi nostaa sähköpöydän valmiiksi seisoma-asentoon. Näin voit jatkaa seisoma-asennosta luontevasti, kun palaat takaisin tauon jälkeen. Puhelimessa puhuminen seisten on toinen hyvä tapa luontevaan asennon vaihteluun. Suosittelemme kuitenkin seisomaan korkeintaan 20 minuuttia kerralla, mutta pyri tekemään niin usein.

4.

Hyödynnä digitaalisia ratkaisuja. Käytettävissä on monia sovelluksia, jotka auttavat kehittämään ja ylläpitämään terveellisempiä työtapoja yksinkertaisten kehotteiden avulla, kuten muistuttamalla asennon vaihtamisesta tai jopa lyhyestä kävelytuokiosta.

5.

Jos mahdollista, aseta kävelymatto työpöydän ääreen ja kävele maltillisella nopeudella samalla kun työskentelet. Voit jopa haastaa työtoverit kisaamaan, kuka kävelee suurimman osan työpäivästä tai -viikosta. 

Terveet ihmiset ovat tyytyväisempiä

Tunnistamalla ja määrittelemällä terveet työskentelytavat voimme vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiimme. Sähköpöydän tulisi olla yksi tällaisten hyvien työskentelytapojen mahdollistaja. Työskentelitpä sitten istuen tai seisten, pienikin liikkuminen ja asennon vaihtaminen aktivoi kehoa ja auttaa torjumaan terveysriskejä, joita pitkään paikallaan olo aiheuttaa joka päivä. Nämä terveyshyödyt ovat erinomainen asia, mutta lisäksi ne tuottavat myös taloudellisia hyötyjä. Tämä on positiivinen asia niin yksilöille, yrityksille kuin organisaatioille, jotka Kinnarpsin tavoin uskovat, että kestävät ihmiset ovat yhtä arvokkaita kuin kestävät tuotteet.

Liikkeen lisääminen ja työasentojen vaihteleminen ovat vain osa kokonaisvaltaista lähestymistapaa ergonomiaan. Lue lisää siitä, miten Kinnarps suhtautuu ergonomiaan kokonaisvaltaisesti ja miten se voi hyödyttää liiketoimintaasi.

Lähteet

  • European Opinion Research Group. Special Eurobarometer 472 – Sport and physical activity. European Commission. 2018. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2164
  • López-Valenciano, A., Mayo, X., Liguori, G. et al. Changes in sedentary behaviour in European Union adults between 2002 and 2017. BMC Public Health. Vol. 20, no.1206, 2020. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09293-
  • Chambers, April & Robertson, Michelle & Baker, Nancy. (2019). The effect of sit-stand desks on office worker behavioral and health outcomes: A scoping review. Applied Ergonomics. No.78:37-53, 2019. doi: 10.1016/j.apergo.2019.01.015.