Löydä täydellinen työtuoli ja paranna työhyvinvointiasi

Työtuolihan on pelkkä tuoli, vai mitä? Työhyvinvoinnin ja terveydenhuollon asiantuntijat eivät välttämättä jaa tuota käsitystä. Tule tutustumaan erityyppisiin tuoleihin, niiden toimintaan ja selvitä, miten löydät yksilöllisiin tarpeisiisi sopivan tuolin.

Ihminen on luotu liikkumaan

Uusimpien tutkimustietojen perusteella voidaan tunnistaa huolestuttavia suuntauksia toimistotyöntekijöiden terveydessä. Joka kahdeksas tutkimukseen osallistunut henkilö istui yli kahdeksan ja puoli tuntia normaalin työpäivän aikana, kun taas 40 prosenttia kyselyyn vastanneista istui kahdesta ja puolesta viiteen ja puoleen tuntiin työajastaan. Tutkimusten mukaan eniten istuvat henkilöt myös harrastavat liikuntaa vähiten.

”Ihmiskehoa ei ole suunniteltu istumaan paikallaan pitkiä aikoja, joten meistä on järkevää suunnitella liikkumista helpottavia tuoleja.”

Martin Henschel, Category Product Manager Ergonomic Seating Kinnarps AB

Työssä istumisen aiheuttamat terveyshaitat ovat meille masentavan tuttuja. Päänsärky ja keskittymisongelmat. Lihasjännitys, erityisesti hartioissa ja niskassa. Verenkiertohäiriöt. Sydän- ja verisuoniongelmat. Nämä haitat aiheuttavat joka vuosi lukemattomia sairauspoissaoloja ja taloudellista vahinkoa yrityksille. Lääketieteen asiantuntijoille tämä ei ole yllätys, sillä ihmiskehoa ei yksinkertaisesti ole luotu pitkäaikaiseen istumiseen.

Ensisijainen ratkaisu on tietenkin rohkaista ihmisiä pitämään riittävän usein istumisen katkaisevia taukoja. Tähän voidaan osittain päästä hyvillä toimiston pohjapiirroksilla ja sijoittamalla kahvi- ja taukotilat tai tulostinhuoneet lyhyen kävelymatkan päähän työpisteistä. Monissa työtehtävissä tämä ei kuitenkaan ole logistisesti tai käytännössä mahdollista toteuttaa ja voi lisäksi aiheuttaa tuottavuushaasteita. Mikä siis ratkaisuksi?

Liikkumisen tukeminen ja kannustaminen

Me Kinnarpsilla uskomme, että hyvä työtuoli on ergonominen, mukava, helppokäyttöinen ja kestävä. Sen on oltava myös hyvin suunniteltu. Mutta mitä ”hyvin suunniteltu” tarkoittaa, kun halutaan ratkoa istumiseen liittyviä terveysongelmia? Meille hyvin suunniteltu tuoli tarkoittaa, että se tukee selkärangan luonnollista S-muotoa henkilön istuessa ja kohentaa ryhtiä. Toimistotuoliemme liikkuvuus ja säätömahdollisuudet eroavat toisistaan. Luokittelemmekin tuolimme kahteen ryhmään – niihin, jotka tukevat liikettä ja niihin, jotka kannustavat liikkumaan.

Liikkumista tukevat tuolit

Tuolit on suunniteltu siten, että ne auttavat pitämään selkärangan luonnollisessa asennossa sekä istuttaessa että nojattaessa taaksepäin. Istuin ja selkänoja liikkuvat synkronoidusti ja liike on hallitumpaa. Joihinkin tuoleihin on saatavana lisätoimintoja, kuten aktiivinen lantiotuki ja automaattinen painon säätö.

Liikkumiseen kannustavat tuolit

Näissä tuoleissa istuin ja selkänoja liikkuvat toisistaan riippumatta. Niissä on laaja istuimen eteenpäin kallistus ja suuri avoin istuinkulma, jotka edistävät aktiivista istumista ja kannustavat liikkumaan. FreeFloat- ja FreeMotion -ratkaisut mahdollistavat tämän. Ne tukevat aktiivista istumista eri asennoissa ja kannustavat siirtelemään jalkojen asentoa, mikä aktivoi verenkiertoa. FreeMotion-mekanismin erikoisetuna on istuimen jatkuvat mikroliikkeet, jotka varmistavat, että käyttäjä ei koskaan istu staattisesti paikallaan.

Näillä kahdella mekanismilla varustettuja tuoleja voidaan vielä lisäksi säätää hyvin yksilöllisellä tasolla. Eri mekanismien ja yksilöllisen säätömahdollisuuden ansiosta jokaiselle käyttäjälle löytyy varmasti sopiva työtuolivaihtoehto. Lisäksi nämä eri tuolityypit tarjoavat monenlaisia terveyshyötyjä. Ne pitävät kehon liikkeessä joko kannustamalla pieneen liikkeeseen tai liikkuvat samalla, kun henkilö istuu paikallaan. Tällä tavoin ne aktivoivat lihaksia ja vapauttavat välilevyn painetta, auttavat säilyttämään selkärangan luonnollisen muodon ja ryhdin, jolloin verenkierto paranee.

Liikkumista tukevat tuolit

Stol_med_pilar_stödja_5.jpg

Liikkumiseen kannustavat tuolit

Stol_med_pilar_uppmuntra_6.jpg

”Toimistotuolimme on jaettu kahteen ryhmään: ne, jotka tukevat liikettä ja ne, jotka kannustavat liikkumaan. Näiden ryhmien sisällä on mahdollista säätää tuoleja vielä erittäin yksilöllisellä tasolla.”

Martin Henschel, Category Product Manager Ergonomic Seating Kinnarps AB

Mistä tunnistat täydellisen työtuolin

Hyvän työtuolin suhteen jokaisella on yksilölliset mieltymyksensä. Olemme ottaneet tämän huomioon suunnitellessamme toimistotuolejamme ja pohtiessamme niiden toiminnallisuutta. Ennen tuolin hankintaa on kuitenkin syytä käydä läpi muutama asia. Onko tuolilla useampi käyttäjä? Hybridityön lisääntyessä sekä joustavien työaikojen ja toimitilojen myötä tämä on oleellinen kysymys. Mieti rauhassa, miten tuolia tullaan käyttämään ja millaiset toiminnot ovat tärkeitä. Tämän jälkeen sinun on helpompi tehdä päätös ja löytää tuoli, joka aktivoi kehoasi ja parantaa työtehoasi.

3 vinkkiä työtuolin valintaan

1. Miten tuolia käytetään?

Onko tuolilla useampi käyttäjä? Kuinka pitkään työskentelet istuen? Millaista työtä teet?

2. Valitse liike edistääksesi hyvinvointiasi

Etsi tuoli, jonka toiminnot kannustavat liikkumaan.

3. Kokeile ja tunnustele, mikä sopii sinulle parhaiten

Tuolin on oltava mukava ja helppo säätää omiin tarpeisiin. Varmista, että säätimet ovat intuitiiviset ja helpot ottaa käyttöön.

Istu terveellisemmin

Kun olet löytänyt mielestäsi sopivan työtuolin, on tärkeää, että pystyt tunnistamaan ja omaksumaan oikean istuma-asennon, sillä tuolin säätö määräytyy sen mukaan. Jalkojen on yllettävä maahan ja kantapäiden on oltava suoraan polvien alapuolella. Oikean korkeuden säätämiseksi polvien tulisi olla 90–100 asteen kulmassa ja selän suorana. Hiiren, näppäimistön ja tietokoneen näytön paikka vaikuttaa niin ikään istuma-asentoon, joten ota nämä seikat huomioon, kun haluat "oppia" istumaan oikein. Oikea istuma-asento on suoraan yhteydessä myös oikeaan työpöydän korkeuteen. Tämän vuoksi kannattaa harkita sähköpöydän hankintaa, ellei sinulla vielä ole sellaista.

”Istuminen ergonomisesti oikeassa asennossa on hyvä, mutta älä unohda, että paras asentosi on aina seuraava asento"

Martin Henschel, Category Product Manager Ergonomic Seating Kinnarps AB

Miten istut ergonomisesti oikein:

  • Työpöydän korkeus säädetään niin, että kyynärpäät ovat 90–100 asteen kulmassa, työskentelitpä sitten seisten tai istuen.
  • Näytön yläosan on hyvä olla silmien korkeudella.
  • Käytä niskatukea pään tai niskan tukemiseen.
  • Kun istut, säädä tuolin korkeutta niin, että polvet ovat 90–100 asteen kulmassa.
  • Pidä ranteet suorina työpöytää vasten niin, että ne eivät taivu ylöspäin.
  • Varmista, että ristiselän tuki tukee hyvin alaselkäsi kaarretta.

Investointi tuottavuuteen

Toimistoympäristöjen tämänhetkisiä trendejä ovat tehtävien mukainen työskentelytapa ja lisääntynyt hybridityö, jossa aika jakautuu tasaisemmin kodin ja toimiston välillä. Tämä uusi ketterämpi työskentelymalli asettaa lisävaatimuksia henkilöstöpäälliköille ja muille toimistosuunnittelusta ja -logistiikasta vastaaville. Se luo myös haasteita löytää ratkaisut, jotka parhaimmin edistävät työpaikan ja henkilökunnan hyvinvointia. Hyvällä työtuolilla voi olla tähän merkittävä vaikutus.

On selvää, että oikeanlaisilla ominaisuuksilla varustettu, laajasti säädettävä työtuoli oikein käytettynä hyödyttää työntekijää vielä paljon enemmän kuin parempi työskentelyasento ja -mukavuus. Oikea ja rento istuma-asento vähentää sairauspoissaolojen sekä fysioterapeutti- ja lääkärikäyntien määrää. Tämä johtaa parempaan tuottavuuteen ja työtehoon. Kaikki nämä tekijät tehostavat yrityksen taloutta ja vahvistavat, että korkealaatuinen työtuoli on järkevä investointi pitkällä aikavälillä.

Toivottavasti tämä artikkeli auttaa sinua löytämään sopivan tuolin, joka parhaiten vastaa vaatimuksiasi. Miksi et tulisi koeistumaan sitä? Ota ensimmäinen askel kohti mukavampaa työpäivää ja parempaa työhyvinvointia.

Ergonominen istuminen ja oikeanlaisen työtuolin valinta sinulle ja työntekijöillesi ovat vain osa kokonaisvaltaista lähestymistapaa ergonomiaan. Lue lisää siitä, miten Kinnarps suhtautuu ergonomiaan kokonaisvaltaisesti ja miten se voi hyödyttää liiketoimintaasi.

Lähteet

  • European Opinion Research Group. Special Eurobarometer 472 – Sport and physical activity. European Commission. 2018. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2164
  • López-Valenciano, A., Mayo, X., Liguori, G. et al. Changes in sedentary behaviour in European Union adults between 2002 and 2017. BMC Public Health. Vol. 20, no.1206, 2020. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09293-
  • Chambers, April & Robertson, Michelle & Baker, Nancy. (2019). The effect of sit-stand desks on office worker behavioral and health outcomes: A scoping review. Applied Ergonomics. No.78:37-53, 2019. doi: 10.1016/j.apergo.2019.01.015.