Oppimisympäristöjen suunnittelu neuroepätyypillisten lasten tarpeisiin

Jotkut kärsivät epäjärjestyksestä ja häiriöistä enemmän kuin toiset, sanoo Sven Bölte, yksi maailman johtavista autismitutkijoista ja kertoo, miten koulut voidaan suunnitella neuroepätyypilliset (nepsy) tarpeet huomioon ottaen.

Neuropsykiatriset toimintarajoitteet, mukaan lukien autismikirjo (ASD), asettavat korkeammat vaatimukset oppimisympäristöille

Joka kymmenes ruotsalainen oppilas kärsii neuropsykiatrisista toimintarajoitteista. ”Nepsy”, kuten sitä usein kutsutaan, on yhteisnimitys useille neuropsykiatrisille häiriöille – muun muassa adhd:lle ja autismille. Koska Nepsy merkitsee erilaista tapaa käsitellä aistivaikutelmia, se asettaa erityisiä vaatimuksia oppimisympäristölle, etenkin fyysiselle. Tukholmassa työskentelee yksi maailman johtavista alan tutkijoista. Sven Bölte on lasten ja nuorten psykiatrian professori sekä Karoliinisen instituutin Center of Neurodevelopmental Disorders (KIND) -keskuksen johtaja. Äskettäin julkaistiin kirjallisuuskatsaus aiheesta, johon hän osallistui kirjoittajana. Hän on myös toiminut konsulttina uusien koulujen rakentamisessa.

Mihin haasteisiin törmäät työssäsi, kun tarkastelet tämän päivän koulurakentamista?

“Havaitsimme, että neuropsykiatriset haasteet eivät olleet mukana. Rakennuksessa on huomioitu fyysiset toimintarajoitteet, mutta ei näkymättömistä kognitiivisista vaikeuksista kärsivien oppilaiden rajoitteita - ja heillä on melko suuret tarpeet.”

Mitä on tärkeää ottaa huomioon Nepsymukautetussa
oppimisympäristössä?

"Sanon yleensä, että kyse on kolmesta osasta. Ensinnäkin on otettava huomioon aistilliset näkökohdat: ympäristön on oltava aisteille rauhallinen. Hajuttomuus sekä hyvät ääni- ja valo-olosuhteet. Ei saa olla liikaa ruuhkaa, heijastuksia, häiritseviä kuvioita tai materiaaleja, joista voi vahingoittua. Ääntä voi vaimentaa, säilytystilaa voi käyttää tavaroiden piilottamiseen. Voi yrittää optimoida ilmanvaihdon ja välttää fluoresoivia valoja. Voi myös tarjota erilaisia ruokia, koska tiedämme, että monilla nepsy-lapsilla on erityisiä mieltymyksiä."

"Toiseksi kyse on visuaalisen hallinnan maksimoimisesta. Visuaalista ja akustista selkeyttä tarvitaan, jotta oppilaat voivat paikantaa itsensä, löytää tiloja ja sopia aikoja. Esimerkiksi kellojen pitäisi olla toimivia ja näyttää sama kellonaika, ja kylttien pitäisi olla selkeitä ja yksinkertaisia. Kolmas osa on se, että on oltava mahdollisuus vetäytyä rauhaan. Työpaikoillamme on usein erillisiä, rauhallisia nurkkauksia, ja niitä voivat oppilaatkin tarvita, myös taukojen aikana. Monet hyötyisivät rauhasta lounaalla ja mahdollisuudesta vetäytyä syrjään ruokailemaan."

safecorner3.png

Seinäkkeillä rajatut oppilaspöydät edistävät turvallisuuden tunnetta ja keskittymistä – Vibe-sermit tarjoavat useita vaihtoehtoja erilaisten kouluympäristöjen suunnitteluun.

safecorner4.png

Oppimisympäristöt, joiden värit ovat lähellä luonnon omaa väripalettia – vihreä ja maanläheiset sävyt, jotka ovat sopusoinnussa, luovat rauhallisen ilmapiirin, joka tukee palautumista ja keskittymistä. Kinnarps Colour Studio sisältää erityisesti kouluympäristöihin koostetun malliston.

safecorner2.png

Turvalliset nurkkaukset, jotka on luotu sisustussuunnitelmaan harkitusti, tarjoavat mahdollisuuden yksityisyyteen ja rauhalliseen opiskeluun – tärkeä osa inklusiivisen oppimisympäristön suunnittelua, kun nepsy-tarpeet otetaan huomioon. 

Miten koulut ja opettajat voivat luoda kaikille lapsille osallistavan fyysisen oppimisympäristön?

"Vaikka kuvatukea käytetään monissa paikoissa, mielestäni sitä voi parantaa. Optinen järjestys ja näkyvien asioiden vähentäminen ovat tärkeitä. Etsi kaikille sopiva istumajärjestys ja valitse ääntä vaimentavat materiaalit. Puutteellinen selkeys ja voimakkaat aistiärsykkeet fyysisessä oppimisympäristössä varastavat huomion ja aiheuttavat kognitiivisia kustannuksia. Uskon, että neurotyypillisen opettajan voi olla vaikea ymmärtää, miten äärimmäisen herkkä Nepsy-oppilas voi olla."

Mitkä voivat olla kognitiiviset kustannukset?

"Jos erilaiset aistivaikutelmat häiritsevät oppijaa eikä fyysinen oppimisympäristö ole selkeä, se voi viedä kaikki voimat oppimiselta. Useimmilla Nepsy-henkilöillä on vaikeuksia niin sanotuissa toimeenpanevissa toiminnoissa - toiminnan suunnittelussa, impulssikontrollissa, joustavuudessa ja itsesäätelyssä. Ei kannata aliarvioida, mikä kaikki voi epäonnistua, jos fyysinen  oppimisympäristö ei toimi."

5 vinkkiä: Näin teet nepsymukautetun oppimisympäristön

1.

tips1.png

Selkeät tilaratkaisut, jaottelut, lepotilat ja vyöhykkeet tiettyihin aktiviteetteihin.

2.

tips2.1.png

Selkeät tilaratkaisut, jaottelut, lepotilat ja vyöhykkeet tiettyihin aktiviteetteihin.

3.

tips3.png

Äänieristys ja ääntä vaimentavat materiaalit.

4.

tips4.png

Neutraali ja selkeä väritys sekä hillityt kuviot.

5.

tips5.png

Joustavuus ja mukauttaminen jokaisen yksilöllisiin tarpeisiin.

Kalusteita inklusiivisiin oppimisympäristöihin

Xact

Xact

323 Värit & Materiaalit | 16 Varianttia

Vibe

Vibe

Vibe Lattiaseinäkkeet

82 Värit & Materiaalit | 107 Varianttia

Xpect

Xpect

298 Värit & Materiaalit | 36 Varianttia

Origo

Origo

27 Värit & Materiaalit | 64 Varianttia

Fields

Fields

203 Värit & Materiaalit | 38 Varianttia

Education Storage

Education Storage

Education Storage, laatikkosäilytys

14 Värit & Materiaalit | 5 Varianttia

Fields

Fields

203 Värit & Materiaalit | 6 Varianttia

Vibe

Vibe

Vibe Väggabsorbent

77 Värit & Materiaalit | 27 Varianttia

Elevate

Elevate

10 Värit & Materiaalit

Monolite High

Monolite High

Education Storage

Education Storage

Education Storage, korkea kaappi ovilla

14 Värit & Materiaalit | 8 Varianttia

Point

Point

Casper

Casper

6 Värit & Materiaalit | 2 Varianttia

Junior

Junior

15 Värit & Materiaalit

Lue koko julkaisu

Lehdessämme jaamme tietoa ja näkemyksiä siitä, miten oppimisympäristöt vaikuttavat oppilaiden ja henkilöstön arkeen. Saat kokea, miten voimme yhdessä luoda kestäviä oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat turvallisuutta, keskittymisrauhaa ja iloa sekä edistävät oppimista.

lukemaan pääset tästä