Viihtyisä toimisto, joka tuo esiin yrityksen arvot

Toimiva ja inspiroiva toimisto on tärkeä, kun pyritään luomaan houkutteleva työpaikka ja hyvä työympäristö, ja sen sisustus on tehokas tapa vahvistaa brändiä. On positiivista sekä asiakkaiden että työntekijöiden kannalta, että yrityksen arvojen, asenteiden ja identiteetin annetaan heijastua sisustuksessa.

Uusien tutkimusten mukaan muotoilulla on meihin suurempi positiivinen vaikutus kuin aiemmin on tiedetty. Oman ympäristönsä arvostamisen ja tehokkuuden välillä on selvä yhteys. Sijoittaessasi työympäristön sisustukseen panostat sekä sisäiseen ylpeyteen että uusien työntekijöiden houkuttelemiseen. Hyvin toimivasta ja kiinnostavasta toimistoympäristöstä tulee siten tärkeä tapa tuoda esiin yrityksen identiteettiä ja tavaramerkkiä ja kerätä työntekijät yhteisen vision ääreen. Voit lukea lisää tulevaisuuden toimistosta sekä tavaramerkin ja identiteetin esiintuomisesta muotoilun avulla Kinnarpsin Trendiraportista nro 1.

Kinnarpsilla on pitkä kokemus identiteetiltään vahvojen ja toimivien työympäristöjen luomisesta yhteistyössä asiakkaidemme, jälleenmyyjien ja arkkitehtien kanssa. Toimivan, viihtyisän ja brändiä rakentavan, sekä asiakkaisiin että työntekijöihin vetoavan, miljöön luominen alkaa tarpeiden perusteellisesta analysoinnista. Näin pyritään tekemään asiakkaan toimintaan sopiva ympäristö, joka tukee sekä työtehtäviä että työskentelytapoja edistäen samalla hyvinvointia ja luovuutta.

Sisustusarkkitehti tilan toimivuudesta ja brändin rakentamisesta:

"Yrityksen tavaramerkin ja identiteetin esiintuominen sisustuksen keinoin on nykyään monien asiakkaiden itsestään selvä toive"

Ingrid Ehrnebo, White Arkitekterin SIR/MSA-sisustusarkkitehti Ingrid Ehrnebo Ruotsin Linköpingistä

"Aloitamme aina asiakkaan tarpeiden kartoittamisella, ja olemme huomanneet, että asiakas toivoo yhä useammin sisustuskonseptia, jossa heijastuu yrityksen identiteetti. Yhä useammat ymmärtävät arkkitehtuurin ja identiteetin välisen yhteyden ja sen, että aktiivinen sisustuksen hyödyntäminen voi vahvistaa yrityksen arvoja - sekä asiakkaiden että työntekijöiden suuntaan. White Arkitekter työskentelee tiiminä, ja yrityksen sisällä on monien eri ammattien edustajia, jotka tekevät yhteistyötä: projektiin voidaan kytkeä muun muassa valosuunnittelijoita ja sosiaaliantropologeja. Etenkin tehtävien mukaisessa työympäristöissä brändi ja yritysidentiteetti ovat vallanneet yhä enemmän alaa. Tapauksissa, joissa hyödynnämme sellaista työskentelytapaa, meille on tietysti helpompaa vahvistaa esimerkiksi yhtä erityistä ideaa, jos saatavilla on runsaasti materiaaleja ja värejä. Erityisen hyvä on, jos valinnanvaraa on myös peruselementeissä eikä ainoastaan tuotteissa, joita käytetään 'katseenvangitsijoina'". Koska työtä ohjaavat asiakkaan tarpeet, toimivuuden on oltava etusijalla. "Tässä ratkaisee myös miljöötyyppi. Jos kyse on julkisesta tilasta, jossa kulutus on suurempaa ja täytettäviä vaatimuksia enemmän, valitsen ensin materiaalin ja saan sitten tyytyä väreihin, joita materiaalista on saatavilla. Yksityisissä kohteissa on joskus mahdollisuus käyttää lähtökohtana väriä ja valita materiaali vasta sitten."

Laaja materiaali- ja värivalikoima on tärkeä

Ingrid Ehrnebo on kuulunut arkkitehtiryhmään, joka on yhdessä Kinnarpsin kanssa kehittänyt uusia materiaaleja ja värejä - muun muassa petsattua viilua eri väreissä, joita voidaan yhdistellä eri kangaslaatuihin ja niiden erilaisiin väreihin. Ingridille tavarantoimittajan tarjoama materiaali- ja värivalikoima ei ole tärkeä ainoastaan luovan prosessin kannalta, vaan se helpottaa myös asiakkaalle annetun sitoumuksen toteuttamista. "SIR/MSA-sisustusarkkitehtinä en saa ottaa kantaa tai valita tiettyä materiaalia tai valikoituja tuotteita vain siksi, että pidän itse niistä enemmän. Ammattinimikkeen mukana tulee myös sitoumus olla puolueeton ja taloudellisesti sitoutumaton siihen, mitä määrään. Velvollisuuteni on ehdottaa ratkaisuja, jotka ovat parhaita asiakkaan tarpeisiin, mitä en todellakaan usko kaikkien tietävän. Työtehtävässäni arkkitehtina autan asiakasta valitsemaan parhaat ratkaisut sekä toiminnallisesta ja esteettisestä näkökulmasta että sovellettavien lakien suhteen."

Vapaampaa luovaa työtä

Mahdollisuus käyttää työssä esimerkiksi useita värejä samalta väriasteikolta ja sovittaa niitä erityyppisiin materiaaleihin ja tuotteisiin tekee luovasta työstä vapaampaa. "Silloin on mahdollista "pistää kaikki peliin", mikä voi olla todella tehokasta oikeissa olosuhteissa. Jos sisustettavana on suurempi kohde, johon on määrä mahduttaa monia elementtejä, tuloksesta saadaan kokemukseni mukaan parempi, jos työskennellään sävy sävyyn yhteensopivien värien kanssa. Kuten sanottu, mahdollisuuden leikkiä väreillä ja materiaaleilla ratkaisevat miljöö ja asiakkaan tarpeet. "Sisustus on monimutkainen palapeli, jossa estetiikkaan ja brändin rakentamiseen on yhdistettävä toimivuus ja noudatettava samalla useita eri lakeja ja standardeja, jotka koskevat mm. turvallisuutta, ergonomiaa ja saatavuutta."

"Valinnan mahdollisuuksia lisäämällä työ visiosta todellisuudeksi tulee entistä luovemmaksi. Petsatun viilun ansiosta puu tuntuu aidolta, sillä siitä näkee edelleen, että se on luonnonmateriaalia. Mielestäni petsejä on helppo yhdistellä muuhun sisustukseen, löytää pohjaväri petsistä ja yhdistellä siihen muita materiaaleja."

Ingrid Ehrnebo, SIR/MSA-sisustusarkkitehti

Ingridin ajatuksia:

Design_Branding_07.jpg

Rehellisillä materiaalivalinnoilla syntyy miljöö, jonka tunnemme omaksemme

Ingrid pyrkii mahdollisimman tarkoin välttämään materiaaleja, jotka jäljittelevät jotain toista. Rehellisillä materiaaleilla hän tarkoittaa, että ne kertovat sisällöstään, ts. jos materiaali vain näyttää puulta, se ei ole massiivipuuta eikä viilua.

Design_Branding_06.jpg

Värivalinnat

Sen sijaan, että yrittäisi löytää samoja värejä eri materiaaleista, Ingrid käyttää mielellään toisiaan lähellä olevia värejä samalta skaalalta.

KCS_Pink_Veneer_HalfWidth.jpg

Petsi ja lakka

Petsattu ja maalattu puu luovat täysin erilaisia vaikutelmia. Petsattu viilu luo huonekalussa pehmeämmän vaikutelman kuin peittävä maali. Puun kuviot näkyvät läpi ja antavat visuaalista syvyyttä.

Löydä materiaalivalinnoista sekä identiteettiä että toimivuutta

Sisustus ja materiaali- ja värivalinnat ovat toisin sanoen tärkeitä toimistomiljöön identiteetin ja toimivuuden kannalta. Siksi tarjoamme käyttöön Kinnarps Colour Studion, joka on laaja ja syvä mallisto, joka sisältää erilaisia materiaaleja, rakenteita ja värejä (kankaita, nahkaa, laminaattia, viilua, metallia, akryylia, muovia ja lasia). Materiaalit on testattu ja sertifioitu testeissä, joiden mukaan ne takaavat hyvän toimivuuden ja laadun monissa eri ympäristöissä - riippumatta siitä, tarvitaanko pestäviä kankaita, kuivattavia kirjoituspöytiä tai erityistä paloturvallisuutta. Valitsemme materiaalit vakiovalikoimaamme tiiviissä yhteistyössä arkkitehtien ja sisustusarkkitehtien kanssa varmistaaksemme, että Kinnarps Colour Studion laajuus ja toimivuus inspiroivat ja helpottavat luovaa prosessia.

 

Tutustu kaikkiin materiaaleihimme Kinnarps Colour Studiossa