Referenssi: Amerikanska Gymnasiet

Kohteen tiedot

Asiakas:
Amerikanska Gymnasiet

Sijainnit:
Göteborg, Halmstad, Tukholma Stora Essingen, Tukholman kampus Frescati Hage, Uppsala

Kokonaispinta-ala:
16 000 m2

Oppilaiden kokonaismäärä: 
1 415

Oppimisympäristöt rohkeille oppilaille

Fyysinen ympäristö on ratkaiseva sen kannalta, miten hyvin koulun visio ja oppilaiden täysi potentiaali voi toteutua. Näin sanoo Peter Heddelin, toimitusjohtaja ja yksi Amerikanska Gymnasietin perustajista. Hän on saanut koulun oppimisympäristöihin inspiraatiota pitkästä ja tiiviistä yhteistyöstä Kinnarpsin kanssa – ja keskittynyt valmentamaan opiskelijoita koulutuksen jälkeiseen elämään. 

Peter Heddelinillä on pitkä kokemus koulumaailmasta sekä kunnallisella että yksityisellä sektorilla. Kun Amerikanska Gymnasiet perustettiin vuonna 2015, hänellä ja muilla aloitteentekijöillä oli selkeä visio siitä, mitä he halusivat luoda – koulu, jossa opiskelu on rauhallista ja joka muovaa luovia ja rohkeita oppilaita nykyaikaisille globaaleille työmarkkinoille. 

– Haluamme ottaa ruotsalaisen koulun parhaat puolet ja yhdistää ne asioihin, joissa amerikkalainen koulu on hyvä, kuten rohkaista oppilaita uskomaan itseensä, uskaltamaan ajatella isosti ja siirtymään mukavuusalueensa ulkopuolelle. Onnistuaksemme asetamme korkeat vaatimukset oppimisympäristöllemme, hän sanoo.

Yksi asia, jota koulussa korostetaan, on ”speech” ja retoriikka, puhuminen muiden edessä ja tiedon tai ajatusten kollegoille esittämisen harjoittelu. Toinen on selkeät ja elävät ohjeet ajasta, käyttäytymisestä ja odotuksista. Koulun pelisääntöjen oma ilmaisu vaatii sekä ”rajoja että halauksia” rauhallisen ja turvallisen työympäristön luomiseksi. 

- Fyysisen ympäristön on tuettava näitä arvoja. Teemme paljon töitä esimerkiksi pehmeiden huonekalujen, tekstiilien ja viherkasvien parissa keskittymisen edistämiseksi. Mittaukset osoittavat, että 98 prosenttia viiden lukiomme oppilaista kokee saavansa koulussa opiskelurauhan, Peter Heddelin sanoo. 

Toinen kantava ajatus on, että oppimisympäristön on oltava monipuolinen ja mukautettu erilaisiin aktiviteetteihin ja tarpeisiin. Koulupäivän aikana tapahtuu monia erilaisia oppimistilanteita, ja fyysisen ympäristön tulee tukea opetusta, oppimista, keskittymistä ja turvallisuutta niissä kaikissa. Amerikanska Gymnasietin vyöhykejako on saanut inspiraationsa Kinnarpsilta. 

– Tutustuin näihin ideoihin jo kauan sitten, varmaankin yli kymmenen vuotta aiemmin, kun kuuntelin Kinnarpsin pitämää luentoa. Ne tarttuivat minuun, ja olen käynyt keskustelua Kinnarpsin kanssa näistä asioista jo vuosia. Pohjimmiltaan kyse on ympäristön mukauttamisesta monipuoliseen oppimiseen, koska se tuottaa aina parhaat tulokset, Peter Heddelin sanoo. 

Amerikanska Gymnasietissa tämä on päätynyt konseptiksi, jossa on neljä eri oppimisympäristöä – perinteinen luokkahuone, Active Learning Classroom (ALC), Homebase ja Office. Perinteisessä luokkahuoneessa opettaja opettaa perinteisemmällä tavalla, mutta luokissa on myös näyttöjä ja kameroita, jotta oppitunnit voidaan lähettää esimerkiksi sairaana oleville oppilaille. ALC on aktiivisempi tila, jossa oppilaat ovat ryhmissä työasemilla, joiden keskellä opettaja on. Kalustus sujuvoittaa työskentelyä yhteisen ongelmanratkaisun, keskustelujen tai esitelmien parissa. 

- Homebase on oppilaiden ja opettajien yhteinen työtila ja ehkä Kinnarpsin eniten inspiroima ympäristö. Oppilaat tulevat tänne työskentelemään ennen koulupäivää, koulupäivän aikana ja sen jälkeen. Ja koska henkilöstö on läsnä, on alue sopiva paikka yhteistyölle ja kysymyksille, Peter Heddelin sanoo. 

Image 3 column_amerikanska2.jpg

Image 3 column_amerikanska.jpg

”On kartoitettava tarpeet, kysyttävä, mitä toiminnalla halutaan saavuttaa, muotoiltava visio ja otettava sitten sekä henkilöstö että sisustajat mukaan vuoropuheluun.”

Peter Heddelin, toimitusjohtaja, Amerikanska Gymnasiet

Lopuksi on olemassa myös niin kutsuttu Office, joka on kohtaamistila, jonka tavoite on jäljitellä työelämässä vastaan tulevia työympäristöjä. Tila voidaan varata ryhmätyötä vaativiin oppitunteihin, mutta siitä tulee myös luova tila projekteihin ja suunnitteluun koulun päätyttyä. 

– Haluamme, että oppilaillemme annetaan mahdollisuus harjoitella tulevaisuuden globaaleilla työmarkkinoilla kysyttyjä taitoja ja osaamista riippumatta siitä, haluavatko he työskennellä Ruotsissa vai ulkomailla, Peter Heddelin sanoo. 

Tilojen sisustamisen erityishaasteena oli se, että koulut sijaitsevat viidessä eri paikassa. Kulttuurin ja sisustuksen on toistuttava kaikissa näissä kouluissa. Konseptin pitämiseksi yhtenäisenä ja prosessin helpottamiseksi kouluilla on ollut Kinnarpsilla sama yhteyshenkilö, joka vastaa kaikista kouluista. 

– Se on minulle tärkeää. Työskentelemme tiiviisti ja olemme oppineet tuntemaan toisemme vuosien ajan, jotta voimme kehittää ideoita ja ehdotuksia helposti. Tiedän, mitä haluamme saavuttaa ja mitä visioita meillä on, mutta meidän on käytettävä sisustusasiantuntijoiden apua tavoitteidemme konkretisoimiseksi ja toteuttamiseksi, Peter Heddelin sanoo. 

Column var.1_amerikanska.jpg

Column var.1_amerikanska2.jpg

Anders Larsson, Kinnarpsin oppimisympäristöasiantuntija muistelee ensimmäistä tapaamista Peter Heddelinin kanssa useita vuosia ennen kuin Amerikanska Gymnasiet syntyi. Hän on seurannut koulun matkaa. 

- Se on organisaatio, joka elää arvojaan joka päivä, ja on mainiota, että saamme olla mukana luomassa hienoa toimintaa. Olen käynyt kouluissa useita kertoja ja olen aina vaikuttunut siitä, miten hyvin visio toteutuu. Yhdessä olemme luoneet ratkaisuja ja ympäristöjä, jotka tukevat opetusta ja oppimista pitkäjänteisesti kestävällä tavalla, hän sanoo. 

Peter Heddelin ei epäröi kutsua fyysistä ympäristöä yhdeksi koulun tärkeimmistä ja ratkaisevimmista pedagogisista työkaluista. Hänen mielestään menestyksen avain on ottaa tämä oivallus vakavasti. 

- On kartoitettava tarpeet, kysyttävä, mitä toiminnalla halutaan saavuttaa, muotoiltava visio ja otettava sitten sekä henkilöstö että sisustajat mukaan vuoropuheluun. Uskallan sanoa, että sisustus voi olla kuin yö ja päivä sen mukaan, millaiset edellytykset se antaa oppilaille ja henkilökunnalle. Kinnarpsin avulla haluamme jatkossakin olla parhaita tarjoamaan monipuolisia ja stimuloivia oppimisympäristöjä. 

Kiinnostaisiko sinua tietää, mitä voisimme tehdä koulullesi?

Ota yhteyttä

Kohteen tuotteita

Leia

Leia

350 Värit & Materiaalit | 15 Varianttia

Gino

Gino

267 Värit & Materiaalit | 11 Varianttia

Vagabond

Vagabond

Neo lite

Neo lite

Origo

Origo

27 Värit & Materiaalit | 64 Varianttia

Vibe

Vibe

Vibe Focus Pöytäsermit

141 Värit & Materiaalit | 41 Varianttia

Frame

Frame

Oberon

Oberon

38 Värit & Materiaalit | 5 Varianttia

Plint

Plint

Cassia

Cassia

43 Värit & Materiaalit | 20 Varianttia

Pax

Pax

Stack baarituoli

Stack baarituoli