Näin kaikki alkoi

Kinnarpsin historia

Kinnarpsin tarina alkoi vuonna 1942, kun nuori pari, Evy ja Jarl Andersson, osti puusepänverstaan pienestä Kinnarpin kylästä. Siitä lähtien liiketoiminta on kasvanut vaihe vaiheelta, ja lapsilla ja lapsenlapsilla on ollut oma roolinsa tässä kehityksessä. Evy kutsui Jarlia usein "Optimistiksi". Heille antoi voimaa usko siihen, että kaikkea voi parantaa vähän, vaikka se olisi kuinka hyvää. Tämä lähestymistapa on syvällä yrityksessämme tänäänkin. Teemme kaikkemme, että tuotteitamme ja ratkaisujamme käyttävillä asiakkailla olisi vähän parempi olo. Ja että he saisivat vähän enemmän tehtyä. Aikaa ja ympäristöä säästävällä tavalla.

Nyt olemme suuri, kansainvälinen sisustusyritys, jota leimaa edelleen sama aito uteliaisuus ja maanläheinen innovaatiohenki, joka oli perustajiemme käyttövoima.

1940-LUKU

EVY JA JARL KÄYNNISTÄVÄT TOIMINNAN

Evy ja Jarl Andersson perustivat Kinnarpsin vuonna 1942, jolloin heidän tiimissään oli kaksi työntekijää. Alussa huonekaluja tehtiin tilauksesta, pääasiassa arkkitehdeille. Kinnarps alkoi vuonna 1943 toimittaa Ruotsin valtiolle rulo-ovilla varustettuja säilytyskalusteita, ja yritys solmi valtion kanssa ensimmäisen sopimuksensa kolme vuotta myöhemmin. Siitä lähtien Kinnarps on luotettavasti toimittanut työympäristöratkaisuja julkiselle sektorille.

1950-LUKU

KEHITYS NYKYISEKSI KINNARPSIKSI

Kinnarps sijoitti ensimmäiseen toimistokalustesarjaan ja julkaisi ensimmäisen tuoteluettelon vuonna 1952. Uuden tehtaan valmistuminen antoi Kinnarpsille tilan, jota tarvittiin tuolituotannon laajentamiseen. Kinnarps alkoi vuonna 1959 toimittaa huonekaluja omalla rekallaan ja koota kalusteeet asiakkaan toimistossa, mikä varmisti asiakkaalle laadun koko toimituksen osalta. Jätettä vähennettiin käärimällä tuotteet uudelleenkäytettäviin huopiin kertakäyttöpakkauksen sijaan ja rekkaan saatiin lastattua enemmän.

1960-LUKU

SUUREMPI HENKILÖSTÖ JA ENSIMMÄINEN ESITTELYTILA

Kinnarpsilla oli 1960-luvun alussa 34 työntekijää, ja sen vuosittainen liikevaihto oli 2 miljoonaa Ruotsin kruunua. Yritys avasi ensimmäisen esittelytilansa Tukholmassa vuonna 1968. Tuotevalikoima kasvoi 1960-luvun aikana, ja Kinnarps käynnisti tilausperusteisen tuotannon.

1970-LUKU

KANSAINVÄLISTYMINEN

Evyn ja Jarlin vanhimmasta pojasta Henry Jarlssonista tuli toimitusjohtaja vuonna 1973. Kinnarps käynnisti toiminnan Lontoossa vuonna 1974 ja vakiinnutti itselleen vientimarkkinat. Vuonna 1977 Kinnarps osti puujätteen brikettipuristimen. Briketit vähensivät lämmitysöljyn käyttöä ja saivat tehtaan väistämättömän puujätteen hyödylliseen käyttöön.

1980-LUKU

TUOTEVALIKOIMA LAAJENEE

Yritys päätti 1980-luvun puolivälissä sijoittaa uuteen ja kattavaan kalustesarjaan. Pehmeät istuimet ja kokouskalusteet lisättiin Kinnarpsin vakiotarjontaan. Kinnarps osti tämän vuosikymmenen aikana Granstrandsin ja sijoitti uuteen tehtaaseen Skillingarydissä, eteläisessä Keski-Ruotsissa. Kinnarps lanseerasi liuotinvapaan UV-maalin (1980) voidakseen tarjota kovia ja kestäviä pintoja ympäristöä vahingoittamatta. Olemme vuodesta 1980 lähtien vähentäneet päästöjämme 90 % asettamalla ekoinnovoinnin liiketoimintamallimme keskiöön.

1990-LUKU

SERTIFIKAATIT JA VASTUU

Kinnarps kehitti ja tuotti vuonna 1991 ensimmäisen sähköisesti säädettävän pöydän, joka tarjosi vaihtoehtoisia työtapoja pöytätyöskentelyyn. Kinnarpsista tuli Ruotsin ensimmäinen kalustevalmistaja, joka sai ISO 9001 -laatujärjestelmän sertifikaatin vuonna 1993. Yrityksen ympäristönhallintajärjestelmä sai ISO 14001 -sertifikaatin vuonna 1997. Samana vuonna Kinnarps liittyi myös EU:n ympäristöasioiden hallinta- ja auditointijärjestelmään (EMASiin). Yritys toimi Reinersin kanssa koko 1990-luvun, ja vuoden 1999 lopulla Reiners liittyi Kinnarps-konserniin.

2000-LUVUN

PALKINTOJA JA YRITYSOSTOJA

Kinnarps voitti uuden vuosituhannen alussa kaksi palkintoa, Balanced Scorecard Hall of Fame -palkinnon ja Ruotsin vuoden osaamisyritys -palkinnon. Yritys vakiintui useille uusille markkinoille sekä hankki designkalusteyritykset Klaessonsin, Materian ja Skandiformin. Kinnarps toi myös vuoden 2000 alussa markkinoille Kinnarps Next Office -ratkaisun, joka tarjoaa tutkimustietoa, toimintasuunnitelman ja neuvoja asiakkaalle räätälöityjen työympäristöjen luomiseen.

2010-LUKU

Kinnarps jatkoi kestävyystyötään lanseeraamalla The Better Effect Indexin, ensimmäisen kattavan sisustusratkaisujen kestävyystyökalun. Yritys toi vuonna 2018 markkinoille kaksi uutta konseptia: Kinnarps Next Educationin, joka tarjoaa tutkimustietoja, opastusta ja toimintasuunnitelman oppimisympäristöjen toteuttamiseen, ja Kinnarps Next Caren, opastusmenetelmän parantavien tilojen luomiseen.

TÄNÄÄN

TYÖTILOJA MENESTYKSELLE

Kinnarps toimittaa sisustusratkaisuja toimistoihin, kouluihin ja terveydenhuollon laitoksiin. Koko arvoketjua leimaa korkea laatu ja alhainen ympäristövaikutus – raaka-aineista viimeisteltyihin työympäristöratkaisuihin. Kinnarps on yksi Euroopan suurimmista sisustusratkaisujen valmistajista, ja sillä on toimipisteitä noin 40 maassa.