Vaikka kestävän kehityksen raportti olisi kattava ja yrityksen strategia selkeä, ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tähtäävien toimien onnistuminen riippuu viime kädessä asiakkaidemme sitoutumisesta – mitä Kinnarps ei koskaan pidä itsestäänselvyytenä. Tanskalaisen logistiikkajätti DSV:n kanssa yhteistyössä toteutettu projekti on Kinnarpsille virstanpylväs, joka ilmentää siirtymää vanhojen kalusteiden uudistamiseen sen sijaan, että ne vaihdettaisiin kokonaan uusiin. Yhteinen projekti todistaa myös, että kaikki voittavat, kun yhteistyökumppaneilla on yhteinen päämäärä ja intohimo luoda ympäristöä säästäviä innovaatioita.
"Olemme toimineet vanhoissa tiloissamme 20 vuotta. Muutto tarjosi meille mahdollisuuden tehdä uusista tiloistamme erityiset. Meillä oli selkeä visio luoda DSV USA:lle pääkonttori, jossa olisi vaaleita värejä, ilmava ja avoin tunnelma ja jossa näkyisi uskollisuus juuriamme kohtaan eli minimalistinen skandinaavinen estetiikka."
Yrityksen 415 käytettyä Series P -pöytää saivat uudet pöytälevyt. Pyökin väri vaihdettiin nykyaikaisempaan valkoiseen laminaattiin. Yrityksen 248 käytettyä Plus-tuolia saivat uudet istuintyynyt ja selkänojat, minkä jälkeen ne näyttivät aivan uusilta. Muutoksen ansiosta värimaailmasta tuli yhtenäisempi muun toimiston kanssa.
Usein muuton yhteydessä suunnitellaan täysin uusien toimistokalusteiden ostamista. DSV:llä oli kuitenkin mielessään jotain muuta. Kinnarpsin pitkäaikainen yhteistyökumppani oli vain kuusi vuotta aiemmin investoinut uusiin kalusteisiin.
Kinnarpsin kalusteille on ominaista korkea laatu. Siksi kuluneiden osien vaihtaminen uusiin on myös vuosien käytön jälkeen järkevää ja kustannustehokasta täysin uusien kalusteiden hankkimisen sijaan. DSV oli kiinnostunut tutustumaan paremmin tähän mahdollisuuteen juuri kestävyyden ja taloudellisuuden takia. Pitkään kestänyt asiakassuhde oli synnyttänyt luottamuksen, jonka pohjalta Kinnarpsin Senior Key Account Manager David Auer alkoi kehittää ratkaisua, joka täyttäisi DSV:n vaatimukset.
"DSV:n tehtävänanto oli selkeä – yritys halusi uusien tilojensa heijastavan siirtymistä puhtaampaan ja modernimpaan estetiikkaan, samalla ympäristö ja kustannustehokkuus olivat tärkeitä arvoja. Ehdotimme siksi siirtymistä pienten työpöytien käyttämiseen suurten sijaan. Lisäksi ehdotimme, että pyökinväriset pöytälevyt vaihdettaisiin uusiin valkoisiin – työpöytiä oli yhteensä yli 400. Tällä tavoin pystyimme uudistamaan kalusteet niiden vaihtamisen sijaan. Saman muutoksen pyökistä valkoiseen kokisivat myös useat sadat kaapinovet ja työpöytien pyörälliset laatikostot."
Joidenkin mielestä nykyisten kalusteiden uudistaminen uusiin vaihtamisen sijaan on epäsovinnaista. Oliko Rasmuksella epäilyksiä ratkaisun suhteen? "Meillä ei ollut mitään epäilyksiä, kunhan vain toimintamme pysyisi käynnissä sen ajan, kun kalusteita uudistettiin. Suhteemme Kinnarpsiin on pitkä, ja se antoi meille mielenrauhaa. Tiesimme voivamme luottaa heidän arvostelukykyynsä ja kykyynsä suoriutua tehtävästä."
Vain muutaman viikon kuluessa kaikki työpöydät, laatikostot ja kaapit oli saatu uusittua. Työn valmistumisen jälkeen uudistuksen myönteiset vaikutukset näyttäytyivät monin tavoin. David kertoo: "Kalusteiden uudistamisesta saadut taloudelliset säästöt ovat olleet merkittävät. Säästimme noin 80 % verrattuna uusien kalusteiden hankkimiseen. Myös jätemäärä kannattaa ottaa huomioon. Ympäristönäkökulmasta katsottuna kalusteen osien vaihtamisella on merkittävästi pienemmät ympäristövaikutukset kuin koko tuotteen viemisellä kaatopaikalle. Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä: DSV:n uudet tilat saivat etsimänsä esteettisen kasvojenkohotuksen, ja nyt kaikki yrityksen työntekijät voivat nauttia lisäpiristyksestä, jonka valoisassa ja miellyttävässä ympäristössä työskentely tuo."
Monroe-tuolien verhoilu muuttui väriltään sinisestä harmaaksi, vanha jalusta ja käsinojat säilytettiin.
DSV USA:n muuttaessa uusiin tiloihin Rasmus Haaning pohtii uudistusprojektin vaikutuksia:
"Projektin miellyttävin puoli oli luoda sisustus, joka tuntuu "kokonaisuudelta" pikemminkin kuin erillisiltä elementeiltä. Työpisteille on ominaista entistä vaaleammat värit ja selkeä ulkoasu, joka todella heijastaa yrityksemme arvoja ja skandinaavista alkuperäämme. Omia suosikkipaikkojani ovat keittiö ja yhteinen ruokailutila. Kiillotetut betonilattiat ja uudistetut huonekalut ja kalusteet ovat tehneet siitä paikan, jossa henkilökuntamme tuntee olonsa mukavaksi ja kotoisaksi. Jokainen uudistuksessa mukana ollut voi olla ylpeä siitä, että saavutimme koko uuden ilmeemme uudistamalla vanhoja kalusteita ja tekemällä kustannustehokkaita, kestävää kehitystä edistäviä ratkaisuja."
Yli 50 kaapin ovea päivitettiin pyökinvärisistä valkoisiin.
Kerromme Kinnarpsin kestävyysraportissa olevamme sitoutuneet kasvattamaan ympäristömerkittyjen tuotteiden määrää ja kehittämään kiertotaloutta palvelevia sisustussuunnitteluratkaisuja. Strategiamme ohjaa meitä myös käyttämään enemmän kierrätettyjä materiaaleja, kun suunnittelemme ja luomme uusia kalusteita ja ratkaisuja. Kun katsomme tulevaisuuteen, tällaiset projektit tuovat näkyväksi kalusteiden uudistamisen tärkeyden kestävän kehityksen strategiassamme.
"Ympäristöä säästävien innovaatioiden kehittäminen edellyttää, että ajattelemme uudella tavalla aina kun mahdollista. Tämä esimerkki osoittaa selkeästi, että "uutta vanhan tilalle" ei aina ole optimaalinen ratkaisu. Jos haluamme tarjota konkreettista hyötyä ihmisille, luonnolle ja asiakkaidemme kukkarolle, meidän tulee pysyä uteliaina ja tutkia muita vaihtoehtoja. Tämä projekti kertoo meille selkeästi sen."