Hjon kunnan uuden koulun nimi velvoittaa. Estrid Ericson oli Hjolainen, joka perusti 1920-luvulla Svenskt Tennin. Hänen uraauurtavat ideansa hyvän designin positiivisesta vaikutuksesta ihmisiin on ohjannut koulun sisustuksen suunnittelua. "On havaittavissa, että oppilaat ja henkilökunta voivat hyvin tässä joustavassa, stimuloivassa ja pitkäjänteisesti kestävässä ympäristössä", koulun rehtori Susanne Appelberg sanoo.
Matka Estrid Ericsonin vallankumouksellisista sisustusideoista nykypäivän oppimisympäristöjä koskeviin vaatimuksiin on lyhyempi kuin voisi luulla. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että panostamme laatuun, luovuuteen, yksilöllisyyteen, toimivuuteen – ja kauneuteen.
Estrid Ericson kasvoi Hjossa, opiskeli Tukholmassa ja työskenteli piirustusopettajana kotikaupungissaan. Hän perusti Svenskt Tennin vuonna 1924 ja kehitti yhdessä suunnittelija Josef Frankin kanssa aivan uudenlaisen sisustustyylin, jossa värit, kuviot ja muodot ovat täynnä eleganssia, lämpöä, kauneutta ja toimivuutta.
Olemme pystyneet luomaan punaista lankaa seuraavan ympäristön, joka heijastaa koulun visioita ja auttaa meitä toteuttamaan pedagogista ideaamme selkeällä oppilasperspektiivillä. Kokonaisnäkemys sisustuksesta on meille erittäin tärkeä ja auttaa meitä täyttämään laatuvaatimuksemme.
Estrid Ericsonin koulu sijaitsee Hjo-keskuksen laitamilla lähellä metsää ja Hjojoen laaksoa. Koulun pihalla on runsaasti tilaa leikkiville lapsille. Se, että kunta päätti rakentaa uuden koulun sen sijaan, että se olisi laajentanut nykyistä, on mahdollistanut sen, että kaikki on voitu miettiä alusta lähtien ja että "kaikki on voitu tehdä oikein alusta alkaen", kuten Susanne Appelberg asian ilmaisee. "Prosessi on ollut pitkä, ja sille on ollut ominaista kaikkien osapuolten tiivis yhteistyö, eikä vähiten opetushenkilöstön vahva tuki ja sitoutuminen. Lisäksi meillä on aina ollut Svenskt Tennin tuki, mikä on tietysti sekä hauskaa että tärkeää", hän sanoo.
Estrid Ericsonin perintö näkyy jo ulkoapäin arkkitehtuurissa, materiaalivalinnoissa ja erilaisissa ikonisissa designelementeissä, jotka esiintyvät suurikokoisena rakennusympäristössä ja julkisivussa – kuten Svenskt Tennin klassinen norsu ja yhtä klassinen kirjatuki Alfa Omega.
Vielä selvemmin Estrid Ericsonin henki näkyy sisätilojen orgaanisissa, pyöreissä muodoissa, klassisissa kuvioissa ja sisustuksen ihanissa väreissä, miellyttävissä materiaaleissa, ajattomassa muotoilussa ja joustavissa käyttötavoissa. Yksinkertainen ja tyylikäs, mutta samalla lämmin ja värikäs. Kaikki perustuu nykyaikaiseen tutkimukseen, jonka mukaan fyysinen ympäristö ja sen muoto vaikuttavat siihen, miten ihmiset – tässä tapauksessa oppilaat ja työntekijät – voivat ja suoriutuvat.
"Kinnarps tuli mukaan työhön varhaisessa vaiheessa ja aloitti työskentelyn projektiryhmässä, joka koostui muun muassa koulun johtajista ja koulun kehittäjistä. Myöhemmin he tapasivat myös opettajia saadakseen selville heidän näkemyksensä ja ideansa", Susanne Appelberg sanoo. Hänen mielestään Kinnarpsin tietämys oppimisympäristöistä, sitoutuminen tutkimukseen ja kokonaistarjonta olivat tärkeitä.
Kinnarpsilla on poikkeuksellinen kokonaisnäkemys ja he ymmärtävät koulun edellytykset, pystyvät analysoimaan tarpeemme ja ovat sisustuksen ja kalusteiden asiantuntijoita. He ovat olleet hyvä keskustelukumppani ja tehneet omia ehdotuksia, joita emme olisi itse keksineet.
Tekstiilisali on sisustettu Xact-tuolilla, jonka korkeutta ja istuinsyvyyttä voi säätää. Siten jokainen oppilas saa täydellisen ergonomisen työskentelyasennon koosta tai iästä riippumatta.
Estrid Ericsonin koulun avainsanoja ovat kestävyys, liikkuminen ja kirjallisuus. Nämä sanat ovat myös ohjanneet sisustustyötä. Sana liike näkyy tuotteissa, kuten nostettavissa ja laskettavissa pöydissä, erikorkuisissa pöydissä, joustavissa jakkaroissa, säkkituoleissa ja istuinpalloissa, mutta myös kevyissä, siirrettävissä kalusteissa sekä sisustuksen kokonaisergonomiaan keskittyvässä vaihtelussa ja joustavuudessa. Esimerkiksi yksityisyyttä lisäävät seinäkkeet ovat osa kokonaisuutta, samoin kuin koko rakennuksen himmennettävä valaistus. "Tämä liittyy myös siihen, mitä sanoin laadusta ja kestävästä kokonaistaloudesta. Emme saa koskaan unohtaa, että ympäristöjemme ja huonekalujemme on kestettävä lasten tapaa käyttää niitä, ja lapset ovat ja saavat olla fyysisesti aktiivisia ja eloisia", Susanne Appelberg sanoo.
Ajattelemme kestävyyttä useista eri näkökulmista. Ensinnäkin koulun tulee olla pedagogisesti, sosiaalisesti ja terveydellisesti kestävä oppilaille ja henkilökunnalle. Olemme panostaneet myös taloudellisesti kestävään eli korkealaatuiseen sisustukseen, jota voidaan käyttää pitkään, joka kestää kovaa käyttöä ja voidaan myös kunnostaa ja uudistaa tarvittaessa.
Lopuksi – kirjallisuus. Koulun keskellä on sen kirjasto, houkutteleva ja kotoisa lukutila, joka on saanut inspiraationsa Estrid Ericsonin omasta olohuoneesta, jossa kirjat olivat luonnollinen osa sisustusta. Se on avoin, kutsuva ja sisustettu lämpimillä vihreillä väreillä, puupinnoilla sekä mukavilla rajatuilla paikoilla, joissa on korkeat, istujaa ympäröivät selkänojat, sekä työpöytiä koulutehtäviä varten.
"Tämä on ehkä paras näkemäni koulukirjasto. Olemme siitä uskomattoman ylpeitä. Ajatuksena on, että se on koko koulun sydän. Se on paikka, jossa on luonnollista olla ja joka tuntuu kutsuvalta, inspiroivalta ja samalla rauhalliselta", Susanne Appelberg sanoo.
Hän toteaa lopuksi: "Estrid Ericson -koulun nimi asettaa meille vaatimuksia, mutta se on ennen kaikkea inspiroivaa. Estrid Ericson on monin tavoin esikuva, sisustusikonina mutta myös rohkeana ja toimintakykyisenä naisena, joka uskalsi toteuttaa unelmiaan. Mielestäni olemme luoneet oppimisympäristön, joka välittää sen kaikille oppilaillemme."