Joka päivä vastavalmistuneen Westerlundin lukion oppilaat Enköpingissä toivotetaan tervetulleiksi kouluun, jossa mikään ei ole jäänyt sattuman varaan. Rehtori Martina Ericson ja hallintojohtaja Maria Johansson ovat jo vuosien ajan johtaneet prosessia ja tehneet kaikkensa luodakseen sallivan, luovan ja turvallisen oppimisympäristön.
Onko todella tarpeen olla niin perusteellinen, selvittää niin paljon, testata jokaista päätöstä käytännössä ja ottaa sekä oppilaat että henkilökunta mukaan niin varhaisessa vaiheessa prosessia? Jos kysyt Martina Ericsonilta ja Maria Johanssonilta, vastaus on selvä. "Kyllä, jotta lopputulos olisi todella hyvä, on uuden koulun rakentamisprosessia jatkettava niin kauan ja niin huolellisesti kuin olemme tehneet. Tekemällä opintokäyntejä, kuuntelemalla asiantuntijoita, kokeilemalla kalusteita ja antamalla nuorten sekä työntekijöiden kertoa mielipiteensä on lopputuloksesta tullut paljon parempi kuin se muuten olisi ollut", Martina Ericson toteaa.
Suuri, avoin sisäänkäynti päästää tilaan runsaasti päivänvaloa ja toimii keskipisteenä koulun kolmelle rakennusosalle.
Koulun tori on sisustettu ratkaisuilla, jotka on luotu tukemaan erilaisia aktiviteetteja. Hieman korkeampi työskentelykorkeus Decibel-baarijakkaran ja Nexus-pöydän ääressä tekee istuma- ja seisomatyön vaihtelusta luontevaa, mikä kannustaa aktiiviseen osallistumiseen esimerkiksi ryhmätöissä.
Koko koulussa on käytetty maanläheisiä värejä, jotka luovat rauhallisen ja harmonisen ympäristön sekä oppilaille että henkilökunnalle.
Aikaisempi Westerlundin lukio rakennettiin 1970-luvulla. Vuonna 2017 Enköpingin kunta totesi, että rakennus oli tullut elinkaarensa päähän eikä remontti olisi taloudellisesti kestävä. Uuden koulun suunnittelu aloitettiin vuonna 2020 muun muassa opintovierailuilla, työpajoilla ja muilla aktiviteeteilla, joihin osallistuivat White Arkitekter, Kinnarps ja muut kalustetoimittajat sekä opettajat ja oppilasneuvostot. "Olemme testanneet ideoita käytännössä paikan päällä vanhassa koulussa. Rakensimme esimerkiksi testiluokkahuoneen eri toimittajien sisustusratkaisuista, tekstiililattioista, valkotaulutapeteista ja erilaisista IT-ratkaisuista tutkiaksemme vuoden aikana, mikä toimii parhaiten", Martina Ericson sanoo.
Uusi lukio on rakennettu aivan vanhan koulun viereen ja lähelle Enköpingin keskustaa. Se koostuu kolmesta toisiinsa yhdistetystä puurunkoisesta rakennuksesta ja suuresta avoimesta aulasta, jossa on kirjasto koulun keskipisteenä. Visio lämpimän ja kutsuvan olohuoneen luomisesta toteutuu pohjaratkaisussa, jossa on avoimet näköyhteydet, luonnonmateriaaleja, kuten puuta ja kiveä, sekä maanläheisiä sävyjä. "Kinnarpsin sisustus täydentää arkkitehtuuria ja edistää pedagogista ideaamme osallistavasta oppimisesta, jonka avainsanoja ovat näkeminen ja tukeminen. Haluamme rauhallisen ja neutraalin ympäristön, joka ei häiritse tai ärsytä oppilaita kielteisellä tavalla", Maria Johansson sanoo.
Martina Ericson, rehtori, Westerlundin lukio
Xpect-tuoli ja Nexus-pöytä tarjoavat paikan keskittyneelle työlle. Vibe-seinäke lisää työrauhaa sulkemalla pois häiritsevät näkymät.
Oberon-pöytä ja Lexie-tuoli luovat paikan seurusteluun tai yhteistyöhön.
Yhteydet muun muassa Kinnarpsin Västeråsin tiimiin ovat olleet tiiviit, ja Maria Johansson ja Martina Ericson sanovat, että prosessi on ollut korvaamaton. "Yhteistyö on antanut meille mahdollisuuden nähdä ja testata sisustusta esteettisesti, ergonomisesti ja myös kulumisen kannalta. On myös ollut uskomattoman arvokasta voida hyötyä Kinnarpsin osaamisesta ja kokemuksesta muista toimeksiannoista", Maria Johansson sanoo.
Martina Ericson lisää: "He antoivat meille perusteellista tietoa ja ideoita siitä, mikä toimii parhaiten kouluympäristössä, kun vierailimme heidän näyttelytilassaan. Sen lisäksi, että saimme tärkeitä vastauksia, ymmärsimme myös, mitä kysymyksiä meidän on esitettävä."
Haasteena oli toisaalta inventoida, mitkä kalusteet koulu voisi ottaa mukaansa vanhoista tiloista ja käyttää uudelleen, ja toisaalta saada ne sointumaan saumattomasti uuteen sisustukseen. "Kinnarps auttoi meitä molemmissa ja loi selkeitä ja luovia suunnitteluehdotuksia, joissa kaikki liittyy yhteen kokonaisuuteen. He ovat tulkinneet ideoitamme väreistä, muodoista ja materiaaleista ja toteuttaneet ne konkreettisiksi sisustusratkaisuiksi", Maria Johansson sanoo.
Luokkahuoneissa on Origo-pöydät, joiden tasot ovat marmoleumia, luonnonmateriaalia, jolla on ääntä vaimentavia ominaisuuksia. Pöytien sivussa oleva laukun ripustamiseen sopiva koukku auttaa luokkahuonetta pysymään järjestyksessä. Xpect-oppilastuolin joustava selkänoja kannustaa liikkeeseen, jotta oppilaat jaksaisivat keskittyä oppituntien aikana.
Samanaikaisesti Kinnarpsin ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa käytyjen keskustelujen myötä hankkeessa on työskennelty sellaisten sisäisten prosessien parissa, jotka myös ovat vaikuttaneet lopputulokseen. Yksi esimerkki on turvallisuutta lisäävien WC-tilojen suunnittelu, joka perustuu oppilaiden kanssa järjestettyyn työpajaan. Siinä todettiin muun muassa, että wc-tilat on hyvä laittaa lähelle henkilökunnan sijaintia. On myös oltava helppoa kulkea sisään- ja ulos, ja ovet on sijoitettava katveeseen niin, että ei näy, minkä WC:n joku valitsee.
Toinen esimerkki on baaripöytien sijoittaminen ruokasalin ikkunan viereen, mikä osaltaan luo viihtyisää ilmapiiriä ja ympäristön, jossa oppilaat mielellään istuvat syömässä yksin.
"Uusi lukio on iso ja tärkeä investointi, joka lähettää signaalin koko yhteiskunnalle siitä, mihin kunnassa meidän mielestämme on tärkeää panostaa. On selvää, että tämä työ on tehtävä perusteellisesti ja huolellisesti."
Tavoitteena oli suunnitella ruokailutila, jossa on paljon istumapaikkoja ja viihtyisä, turvallinen ilmapiiri. Tämän saavuttamiseksi luotiin pienempiä istuinryhmiä, joihin kuuluivat muun muassa Asto-pöytä ja Lexie-tuoli. Myös luonto on otettu mukaan sijoittamalla tilaan Grow-kasvitelineitä, jotka sekä edistävät hyvää ääniympäristöä että toimivat tilanjakajina.
Turvallisen ympäristön luomiseksi käytetään myös Monolite High -sohvaa, jonka korkea tausta rajaa tilaa ja luo viihtyisiä istuinryhmiä, joissa voi syödä lounasta hieman rauhallisemmin.
Ruokasalin ikkunan viereen on sijoitettu Uni-pöytä ja Frisbee-jakkara. Täällä voi istua yksin tai kavereiden kanssa ja syödä nauttien samalla upeista näkymistä.
Martina Ericson ja Maria Johansson ovat yhtä mieltä siitä, että Westerlundin lukion toiminta ei ole koskaan voinut paremmin. Uusi kouluympäristö ei ole ainoastaan parantanut työ- ja opiskeluolosuhteita, vaan se on myös lisännyt sekä henkilökunnan että oppilaiden tyytyväisyyttä ja viihtyvyyttä. On selvää, että laaja panostus koulun kehittämiseen on kantanut hedelmää.
Avoimet ovet -tilaisuus avajaisten yhteydessä houkutteli kouluun peräti 5 000 kävijää. Positiivinen palaute ei ole laantunut – koulu herättää edelleen uteliaisuutta ja ihailua, ja muut kunnat tekevät säännöllisesti opintokäyntejä inspiroituakseen uudesta ympäristöstä ja työskentelytavasta.
Westerlundin lukio on enemmän kuin vain koulu; se on koko yhteisön elävä kohtaamispaikka. Koulu on suunniteltu saavutettavaksi ja aktiiviseksi vuorokauden ympäri. Aulaa käytetään ulkoisiin tapahtumiin, kuten luentoihin, konsertteihin ja urheiluleireihin, joissa luokkahuoneita käytetään koulusaleina. Ruokasali avaa ovensa esimerkiksi eläkeläisille, jotka voivat nauttia siellä lounasta.
Tämä avoin ja osallistava filosofia tekee koulusta keskeisen osan yhteiskuntaa ja vahvistaa oppilaiden, henkilökunnan ja kuntalaisten välisiä siteitä. Westerlundin lukio ei siis ole vain oppimisen paikka, vaan myös inspiroiva areena yhteisöllisyydelle ja yhteistyölle.