Asiakas:
Hitachi-lukio Ludvikassa. Hitachi-lukio kuuluu samaan konserniin yhdessä Västeråsin ABB-lukion, Forsmarkin Vattenfall-lukion ja Västeråsin Mälardalen International Schoolin kanssa.
Toimipaikka:
Ludvika, Ruotsi
Oppilasmäärä:
105
Henkilöstömäärä:
10-12
Arkkitehti:
Arqly
Sisustusarkkitehti:
BSK
Pinta-ala:
1631 m²
Valmistunut:
Tammikuussa 2023
Modulaarinen Pio-sohva pyöreänä yhdistelmänä kutsuu luonnolliseen kohtaamispaikkaan.
Ludvikan Hitachi-lukion tulee olla sekä vetovoimainen teknisen alan koulutusohjelma että silta työelämään opiskelijoille. "Meille on tärkeää, että sisustus tuntuu aikuishenkiseltä ja jäljittelee mahdollisimman paljon työpaikkaa ja tarjoaa samalla turvallisen ja inspiroivan oppimisympäristön", sanoo lukion toimitusjohtaja Inga Näslund.
Hitachi-lukiolla on historiaa tiiviistä yhteistyöstä elinkeinoelämän kanssa. Se on toiminut tammikuusta 2023 lähtien samoissa tiloissa Ludvikassa kuin Hitachi Energy. Se on kytkös, joka leimaa yrityksen visiota ja työskentelytapoja – samoin kuin oppimisympäristöä.
"Emme ole vain lukio, vaan oppilaillemme myös silta aikuis- ja työelämään. Tämä visio heijastuu fyysiseen ympäristöömme ja vaikuttaa siihen, että meidät koetaan sekä houkuttelevana kouluna että inspiroivana työpaikkana."
Oppihuoneet on sisustettu ergonomisilla Xpect-tuoleilla, joiden joustava selkänoja mahdollistaa mikroliikkeet ja ehkäisee staattista istumista. Muotoilu lisää käyttömukavuutta ja auttaa keskittymään pidempään. Lisäksi Xpect on helppo pinota ja ripustaa pöytään, mikä lisää joustavuutta.
Opiskelutilat, joissa kestävä Nilo-tuoli, tässä joustavuutta lisäävillä pyörillä. Verhoillut kalusteet ja tekstiilimatto auttavat luomaan hyvän ääniympäristön ja parantamaan keskittymistä.
Point-sohva ja Asto-pöytä luovat turvallisen perustan sisustukselle ja tarjoavat runsaasti istumapaikkoja. Pointista on saatavana useita modulaarisia versioita, joita voi yhdistellä eri tavoin.
Tavoitteen saavuttamiseksi luokkahuoneet ovat saaneet perinteisemmät istumapaikat, kun taas yhteiset tilat ovat avoimempia. Täällä on tuotteita ja ympäristöjä, jotka ovat värikkäitä, luovia ja työympäristömäisiä – ja tukevat samalla keskittynyttä oppimista.
"Meille kyse oli kokonaisvaltaisen kokemuksen luomisesta ympäristöillä, jotka sopivat erilaisiin oppimistilanteisiin, tehtäviin ja yksilöille. Erityisen tärkeää oli luoda hyvä kokonaisergonomia äänen ja valon suhteen sekä oppilaille että työntekijöille", Inga Näslund sanoo.
Luokkahuoneissa oppilailla on mahdollisuus käyttää Xpect-tuolia ja Origo-pöytää, joissa on kaksi korkeutta. Se tarjoaa vaihtelua ja osallisuutta. Lämmin, maanläheinen väriskaala kutsuu rentoutumaan ja opiskelemaan.
Oppimisympäristöjen luominen lähes aikuisille oppilaille vaati siis uutta ajattelua. Perinteisempiä koulukalusteita on sekoitettu toimistoissa tavallisemmin käytettäviin kalusteisiin ja ratkaisuihin. Projekti sisälsi myös olemassa olevien huonekalujen inventoinnin. Kestävä kehitys on yksi Hitachi-lukion ydinarvoista, ja koulu halusi kierrättää mahdollisimman paljon ollakseen sekä ympäristöllisesti että taloudellisesti kestävä.
"Kinnarpin tiimi kävi läpi kaikki huonekalumme. Huolellisen suunnittelun ansiosta pystyimme säilyttämään suuren osan kalusteista, vaikka sisustuksen oli oltava sekä ulkonäöltään että käytännöllisyydeltään yhtenäinen. Vaihtamalla pöytälevyt ja verhoilut, sulautuvat vanhat tuotteet täydellisesti uuteen kokonaisuuteen."
Yksi ryhmähuoneista on kalustettu uudelleenkäytetyillä kalusteilla, jotka on integroitu harkiten uuteen kouluun. Origo-pöytä on saanut uuden tason ja Kinnarpsin vanha tuolimalli on verhoiltu uudelleen.
Kestävä kiertotalous. Pohjan leima todistaa, että huonekalut ovat eläneet jo pitkään. Korkean laadun ja Kinnarpsin kiertotalouden palveluiden ansiosta ne voivat nyt jatkaa elämäänsä vielä pidempään.
Hitachi-lukion visio tiivistyy ilmaisuihin Teamwork, Realwork ja Dreamwork, jotka olivat myös suuntaa-antavia sisustusta luotaessa. Tiimityössä on kyse yhteistyön edellytysten luomisesta tarjoamalla yhteisille opiskelutiloille joustavia, toimintaan mukautettuja ratkaisuja.
Realwork pyrkii muun muassa läheisyyteen elinkeinoelämän kanssa, mikä toteutetaan oppimisympäristössä työympäristömäisellä sisustuksella, jossa on muun muassa moderneja istuinryhmiä. Dreamwork keskittyy innovaatiovoimaan ja mielikuvitukseen, jota tarvitaan, jotta oppilaat voivat vastata huomisen suuriin haasteisiin ja edistää kestävää tulevaisuutta – mikä näkyy erityisesti suositun oppilaskahvilan dynaamisessa sisustuksessa ja väreissä.
"Vision ja fyysisen ympäristön on oltava käsi kädessä, jotta voimme olla uskottavia ja elää arvojemme ja brändimme mukaisesti. Nyt meillä on sisustus, joka vahvistaa sekä identiteettiämme että vetovoimaamme. Ympäristö vaikuttaa oppilaiden käyttäytymiseen myönteisesti ja luo hyvät edellytykset toiminnallemme."