Huolellisella valmistautumisella ja selkeällä visiolla on mahdollista saada aikaan upeita sisustusratkaisuja. Tästä saatiin näyttöä, kun Airbus alkoi suunnitella 18 000 m2:n suuruista uutta työtilaa neljään erilliseen rakennukseen Madridin ulkopuolella. Projektin tavoitteita olivat toiminnan tehostaminen ja työympäristön ergonomian ja mukavuuden parantaminen, joten siinä korostui datan keräämisen ja hyödyntämisen arvo.
Airbus on ilmailualan edelläkävijä, jolla on pitkä ja arvostettu historia kaikentyyppisten alan johtavien matkustajaliikenteeseen tarkoitettujen lentokoneiden suunnittelussa, valmistuksessa ja toimituksessa. Yrityksellä oli jo suuri Euroopan toimintojen keskittymä Espanjassa ja se halusi rakentaa toisen toimipisteen Getafeen hieman Madridin ulkopuolelle. Tämä projekti sisälsi neljän uuden rakennuksen rakentamisen.
Uuden toimitilan varsinaisen rakentamisen lisäksi Airbus sitoutui ottamaan käyttöön uudet työskentelytavat, jotka parantaisivat tehokkuutta ja mahdollistaisivat henkilöstön ja osastojen uudelleenjärjestelyn. Tämän seurauksena sisustuksen suunnitteluun kohdistui merkittäviä muutoksia ja uudelleen ajattelun tarpeita.
Työympäristön analyysi auttaa kartoittamaan ja analysoimaan työn kuvioita ja tarpeita ennen kuin uusi toimisto suunnitellaan. Erityisten työkalujen ja työpajojen avulla henkilöstö voidaan osallistaa muutosmatkan aikana. Näin luodaan sitoutumista ja osallisuutta. Kartoituksen tulosten pohjalta annetaan ehdotukset toimiston layoutin, tilojen jaksottelun ja työtapojen suhteen. Lue lisää Next Office® -työympäristön analyysistä.
Suuri neuvotteluhuone on kalustettu muunneltavaksi pyörillä varustetuilla Fendo-tuoleilla ja taitettavilla Foldex-pöydillä, mikä mahdollistaa kalusteiden helpon uudelleen sijoittelun.
Airbus käynnisti projektin sisäisesti lanseeraamalla vuonna 2019 "Tulevaisuuden työpaikka" -hankkeen. Tarkoituksena oli luoda yhteinen visio projektille ja saada kaikki osallistujat sen taakse. Osana tätä työtä useita yrityksiä kutsuttiin toimittajakonferenssiin, jossa ohjeistuksena oli haastaa Airbus ja esitellä uusia ajattelutapoja, jotka voisivat tukea yrityksen projektia kohtaan asettamia laajempia tavoitteita. Kinnarps otti kantaa tulevaisuuden työympäristöihin ja niiden suunnitteluun, ja esitteli lisäksi Next Office® -työympäristöanalyysin, joka auttaa keräämään tietoa ja dataa onnistuneiden työtilojen luomiseksi.
Selkeän prosessin ja älykkäiden työkalujen ansiosta Kinnarpsin analyyttinen lähestymistapa oli täysin linjassa Airbusin tavoitteiden kanssa, ja analyysi toteutettiin.
"Aloitimme tämän matkan, ennen kuin koronavirus mullisti elämämme. Puhuimme uusista työskentelytavoista, digitalisaatiosta ja etätyöstä kuin ne olisivat pelkkää utopiaa, kunnes pandemia teki niistä arkipäivää. Tämä on epäilemättä auttanut meitä paljon uudessa toimistokonseptissa, ajattelutavan muutoksessa ja tiimien sekä toimiston suunnittelun mukauttamisessa sen perusteella, mitä työntekijät tiloissa tekevät. Olimme ennustaneet tulevaisuuden, jonka emme tienneet olevan aivan kulman takana. Uudet kalusteet, uudet tilat kehitystyötä varten, yhteistyötilat ja tilat keskittymistä vaativiin tehtäviin on otettu erittäin hyvin vastaan, ja työntekijämme ovat oppineet hyvin nopeasti niiden käyttöön. Tiimien työtehtävien perusteella suunniteltu työtila on epäilemättä lähestymistapa, joka on tullut jäädäkseen. Saamme yhä enemmän tähän liittyviä tiedusteluja ja yhä useampi haluaa hyödyntää tätä", Getafen Space Manager Lourdes Perez Duran kertoo.
Space-säilytyskaluste toimii luonnollisena tilanjakajana avoimessa tilassa ja tarjoaa työntekijöille helposti saavutettavan tilan tavaroiden säilyttämiseen.
Oberon-pöydät, 5000-työtuolit ja Vibe-pöytäseinäkkeet luovat avoimeen tilaan ergonomisia työpisteitä.
Yhteistyötila on kalustettu korkeilla Neo-jakkaroilla ja Serie [E]one -pöydillä. Pyörillä kulkeva joustava ja monikäyttöinen Vibe-äänenvaimennin edistää hyvää ääniympäristöä ja toimii kirjoitusalustana.
Korkeaselkäinen Fields-sohva auttaa luomaan tilaan erillisiä sopukoita ja edistää hyvää akustiikkaa. Taustalla oleva Trixagon-pöytä ja 5000[CV]-tuolit kutsuvat yhteistyöhön.
Airbus kutsuu toimittajakonferenssiin, jonka tavoitteena on saada uusia ideoita tulevaan toimistoon.
Airbus valitsee Kinnarpsin kumppanikseen, ja Next Office® -työympäristöanalyysi tilataan.
Suunnitelmaan tehdään muutoksia globaalin pandemian synnyttämän uudenlaisen tilanteen vuoksi.
Sisustustarjous lähetetään, ja Kinnarps jatkaa Airbusin kumppanina.
Huonekalujen ja muun sisustuksen toimitus ja käyttöönotto.
Ruokalan VIP-alueella on Oberon-pilaripöydät ja Pax-tuolit, ja sitä hallitsevat hillityt beigen sävyt.
Fields-nojatuolit ja -pöydät kutsuvat istahtamaan lukemaan tai juttelemaan kollegan kanssa.
Ruokalan aulan Afternoon-pöytä ja sohva ovat tammea.
Next Office® -analyysiprosessi käynnistyi vuoden 2020 alussa, ja sitä vietiin eteenpäin tiiviissä yhteistyössä Airbusin johdon ja projektitiimin kanssa. Yhteistyön myötä aloitettiin myös työntekijöiden sitouttaminen, jonka tiimoilta järjestettiin useita erilaisia työpajoja. Tavoitteena oli kartoittaa tarpeita ja työskentelytapoja. Tulevaisuuden toimiston esittelyn ja ideoinnin avulla henkilöstö omaksui uusia ajattelutapoja ja heitä rohkaistiin pohtimaan esimerkiksi sitä, missä tietyt työtehtävät hoituvat tehokkaimmin ja millaista keskittymistä tehtävät vaativat. Verkkokyselyn avulla kerättiin arvokasta tietoa esimerkiksi yhteistyöstä, luovuudesta, tuottavuudesta ja hyvinvoinnista. Prosessia täydennettiin useilla Airbusin avainhenkilöiden haastatteluilla. Kinnarpsin edustaja Espanjassa korostaa analyysin tärkeyttä:
"Työympäristöanalyysi on tehokas työväline. Se auttaa asiakkaitamme ymmärtämään, mitä tehokkaalta ja hyvinvointia edistävältä työpisteeltä vaaditaan. Meille se taas antoi yleiskuvan siitä, miten Airbusin eri osastot toimivat ja tekevät yhteistyötä, ja mahdollisuuden ymmärtää projektin haasteita ja kehittää ideoita, jotka tukivat asiakkaan visiota."
Ruokalassa on puulattiat ja paljon luonnonvaloa. Tässä kalustettuna Origo-pöydillä ja kauniin pehmeillä korallinvärisillä Leia-tuoleilla.
Analysointivaiheen päätyttyä työympäristöanalyysissä kerätyt tiedot koottiin ja esitettiin raporttimuodossa, joka sisälsi myös yksityiskohtaiset suositukset uuden toimistotilan fyysisestä ympäristöstä. Raportin saatuaan Airbus käynnisti tarjouskilpailun ja pyysi tarjoukset toimijoilta, jotka pystyivät toimittamaan projektin kalusteet. Oli hienoa, että Kinnarps valittiin tähän tehtävään. Tässä kohtalo kuitenkin puuttui peliin, ja maailmanlaajuinen pandemia laittoi projektin joksikin aikaa jäihin. Vuoden 2020 lopulla tarjous allekirjoitettiin, ja Kinnarps aloitti työympäristöanalyysin tulosten työstämisen varsinaisiksi piirustuksiksi ja uusien tilojen sisustusratkaisuiksi. Helmikuussa 2021 ensimmäiset kalusteet alkoivat saapua uusiin yli 18 000 m2:n tiloihin, jotka tarjosivat työtilat yli 1 600 Airbusin työntekijälle.
Muistelemme tätä projektia ylpeydellä. Se oli laajuudessaan haastava, mutta käyttämällä hyväksi havaittua strategiaa, kehittämällä erinomaista tiimityötä ja hyödyntämällä kaikkea suunnittelu-, työympäristö- ja ergonomiaosaamistamme pystyimme toteuttamaan ja toimittamaan sisustusratkaisun, joka täytti kaikki odotukset.